museum weer open

vanaf 5 juni
7 dagen per week
museum weer open

Na een half jaar gesloten te zijn geweest, gaat het Fries Museum in Leeuwarden op 5 juni weer open voor publiek. De heropening van musea werd vrijdagavond aangekondigd door demissionair minister-president Rutte en dito minister De Jonge. Het museum zal 7 dagen per week geopend zijn van 10.00 tot 17.00 uur. De verruimde openingstijden gelden tot en met 18 juli, de einddatum van de tentoonstelling Haute Bordure. Het museum is alleen te bezoeken met een online ticket, dat vooraf gereserveerd kan worden via friesmuseum.nl/tickets. Gezien het beperkte aantal kaartjes per tijdslot adviseert het museum tijdig te boeken.

Het Fries Museum sloot op 15 december 2020 zijn deuren in verband met het coronavirus. Om een veilig en verantwoord bezoek te kunnen garanderen, kiest het museum bij de heropening voor online ticketverkoop met tijdsloten voor een beperkt aantal bezoekers, routeaanduidingen op belangrijke plekken en maximale hygiëne. Het tonen van een negatieve coronatest of vaccinatiepaspoort is niet nodig. Een overzicht van alle maatregelen en huisregels staat op friesmuseum.nl/bezoek.

beeld

haute bordure

Voor het eerst is de tentoonstelling Haute Bordure te zien, die aanvankelijk op 13 februari zou openen. In de borduurtentoonstelling wordt de revival van het ambacht bij grote modehuizen en hedendaagse ontwerpers in historisch perspectief geplaatst aan de hand van vier eeuwen borduurwerk. Kleding en accessoires uit de eigen collectie worden aangevuld met vele historische én eigentijdse creaties van ontwerpers als Viktor & Rolf, Jan Taminiau en Claes Iversen. Wie niet in de gelegenheid is het museum te bezoeken kan de tentoonstelling online bekijken via hautebordure.friesmuseum.nl. Ook kan men Haute Bordure in huis halen met de gelijknamige publicatie, te koop in de winkel en via de webshop van het museum. Verder kan er in het museum, dbieb en Woonzorgcentrum Greunshiem (onderdeel van zorginstelling KwadrantGroep) geborduurd worden aan de borduurtafels van kunstenaar Floor Nijdeken en studenten Creatief Vakman van het Friesland College.

beeld 2
beeld3

hedendaagse kunst

Daarnaast toont het Fries Museum een grote hedendaagse tentoonstelling met werk van de internationaal gerenommeerde Taus Makhacheva (Moskou, 1983). In objecten, films en installaties reflecteert Makhacheva op rituelen, vieringen en het ongewone in het alledaagse, met speelse en humoristische ondertonen. Vrijwel alle werken zijn voor het eerst in Nederland te zien. Ook presenteert het Fries Museum de eerste museale solotentoonstelling van Afra Eisma (1993). Haar intieme werelden barsten van kleur en energie. Eisma’s werk bestaat uit getufte tapijten, keramiek, papier maché en textiel die leiden tot stralende tactiele installaties waarin verbinding en generositeit centraal staan. Tot slot keren twee motorblokken van Éric Van Hove (Algerije, 1975) terug naar Leeuwarden: een replica van het motorblok uit een Caterpillar D9 bulldozer en Us Heit (Claas Jaguar OM422-V8), dat speciaal voor de tentoonstelling Fenduq in 2019 gemaakt werd. De kunstwerken zijn te zien naast de Hindelooper Kamer - net als het werk van Éric Van Hove het resultaat van wereldwijde culturele uitwisseling.

De tentoonstelling Haute Bordure wordt mede mogelijk gemaakt door Kickstart Cultuurfonds, Mondriaan Fonds, Prins Bernhard Cultuurfonds en Margarethe Petronella Fonds, VSBfonds en Fonds 21. Enkele langdurige bruiklenen zijn afkomstig uit de collecties van de Ottema-Kingma Stichting en het Koninklijk Fries Genootschap. Enkele van de getoonde stukken zijn gerestaureerd met steun van Wassenbergh-Clarijs Fontein Stichting.

Het Fries Museum maakt deel uit van het samenwerkingsnetwerk van Modemuze. De samenwerking tussen partijen richt zich op kennisuitwisseling via modemuze.nl en het ter beschikking stellen van sieraden-, mode-, kostuum- en streekdrachtcollecties in Nederland en België.

De tentoonstelling Taus Makhacheva wordt mede mogelijk gemaakt door het Mondriaan Fonds (het publieke stimuleringsfonds voor beeldende kunst en cultureel erfgoed).

H
et Fries Museum wordt mede gefinancierd door de Provincie Fryslân, het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap, Gemeente Leeuwarden, de BankGiro Loterij en de Ir. Abe Bonnema Stichting.