finale

art rocks
8 mei 23:00 uur
finale

fries museum met escher-lied in finale muziekcompetitie art rocks

Het lied Zal zijn van Felix ter Avest, gemaakt bij het werk Dag en Nacht van M.C. Escher uit de collectie van het Fries Museum, is een van de acht finalenummers van museumcompetitie Art Rocks. Honderden muzikanten vertaalden het afgelopen jaar kunstwerken uit Nederlandse musea naar muziek. In de finale, aanstaande zaterdag 8 mei te zien om 23.00 uur op NPO 3, strijden de finalisten vanuit Paradiso Amsterdam om de winst.

Felix ter Avest liet in de museumronde met zijn melodieuze nummer Zal zijn de vijf andere inzendingen van het Fries Museum achter zich. Felix raakte geïnspireerd door het hevige contrast en de sfeer van het werk van M.C. Escher. ‘Het landschap is in één moment in twee tegenovergestelde toestanden te zien. De onduidelijke scheidingslijn tussen vogels en weiland en het duizelingwekkende perspectief laten de afbeelding zowel kalmerend als onheilspellend op mij overkomen.’ Deze emoties zijn terug te horen in het nummer, waarvan Felix niet alleen de tekst schreef maar ook de zang en het trompetspel verzorgt.

duizelingwekkende diepte in muziek
De juryleden van de museumrondes, bestaande uit onder anderen muzikanten Sef, Kovacs, S10 en kunstkenner Heske ten Cate, kozen de zeven finalisten. Het publiek bepaalde de achtste finalist. Tijdens de museumronde in het Fries Museum koos onder meer directeur tentoonstellingen en publiekszaken en gastjurylid Femke Haijtema voor Felix ter Avest. ‘Felix laat me opnieuw kijken naar een heel bekend kunstwerk, en dat is knap. Al luisterend naar zijn nummer ervaar je nog sterker de duizelingwekkende diepte en de overgang van nacht naar dag. Het werk krijgt een nieuwe lading, en volgens mij is dat wat we met Art Rocks willen bereiken.’

dag en nacht van escher
Met Dag en Nacht (1938) laat M.C. Escher zijn unieke artistieke visie op het Nederlandse polderlandschap zien. Het is een van zijn eerste op vlakvulling gebaseerde houtsneden; een compositie waarbij figuren zich herhalen en transformeren tot nieuwe vormen. Akkers worden vogels, dag wordt nacht. Je kunt dit kunstwerk nooit in een keer waarnemen: je kijkt altijd naar óf de zwarte vogels óf naar de witte. Eschers omgeving vond de prent aanvankelijk maar eigenaardig, toch werd het een van zijn bestverkopende prenten. Het kunstwerk was een van de hoogtepunten uit de succesvolle tentoonstelling Escher op reis in het Fries Museum in 2018.

art rocks
Art Rocks brengt al vijf edities lang jongeren en kunst succesvol bij elkaar door middel van muziek. De competitie daagt muzikanten uit om een muzikale vertaling te maken van een kunstwerk. Het Fries Museum is een van de veertien deelnemende musea. Maar liefst 32 muzikanten schreven een nummer bij een voorwerp uit de collectie van het Fries Museum. Zes van hen dongen uiteindelijk mee naar een finaleplek. De inzendingen waren zeer divers: van een hiphoptrack bij de gezichtsreconstructie bij het boomkistgraf van Hegebeintum tot een gevoelig lied, geïnspireerd door het collagekunstwerk Thabiso en Tshepiso van de Zuid-Afrikaanse Neo Matloga.

Het Fries Museum wordt mede gefinancierd door de Provincie Fryslân, het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap, Gemeente Leeuwarden, de BankGiro Loterij en de Ir. Abe Bonnema Stichting.