film programma

film programma

iconische films in filmprogramma

bij tentoonstelling fries museum

In samenwerking met Slieker Film organiseert het Fries Museum een filmprogramma bij de tentoonstelling Icons: topstukken uit de National Portrait GallerySlieker vertoont in de maand oktober topfilms die iconen portretteren of films die je laat kijken als naar een schilderij.Van Oscarwinnende films als Elizabeth over het bewogen leven van de eerste koningin van Engeland, tot aan documentaires over kunstenaars David Hockney en Lucian Freud. Aandacht voor portretkunst is er ook, met films als Portrait de la jeune fille en feu en Final Portrait. Kaarten zijn te verkrijgen via de website van Slieker: sliekerfilm.nl/icons-filmprogramma

Op 1 oktober start het filmprogramma met het historische drama Elizabeth. In deze film uit 1998 staat de eerste koningin Elizabeth van Engeland centraal. Elizabeth worstelt met haar roeping als koningin van een bankroet land en de duistere kanten van haar rijk. De film kreeg lovende kritieken en Cate Blanchett werd genomineerd voor een Oscar voor haar rol als de iconische koningin. Andere films op het programma zijn de documentaires over kunstenaars David Hockney en Lucian Freud, beiden vertegenwoordigd in de tentoonstelling Icons.

Aandacht voor de kunst van het portret is er ook. In de grandioze film Portrait de la jeune fille en feu uit 2019 staat het universele en tijdloze verhaal van een onmogelijke liefde centraal. Daarnaast is een hoofdrol weggelegd voor het huwelijksportret dat kunstenares Marianne maakt voor Heloïse. In Final Portrait staat het laatste portret dat kunstenaar Alberto Giacometti maakt in zijn carrière centraal. De film neemt de kijker mee in de chaotische geest van de kunstenaar en het tot stand komen van een meesterwerk.

icons
Met Icons: topstukken uit de National Portrait Gallery komt de uitmuntende collectie (zelf)portretten voor een keer van Londen naar Nederland. Icons toont schilderijen, foto’s, beelden, prenten en tekeningen van buitengewone internationale kunstenaars, van Peter Paul Rubens en Anthony van Dyck tot Andy Warhol en Marlene Dumas. Onder de ruim 100 werken zijn wereldberoemde iconen als Koningin Elizabeth I, William Shakespeare, Audrey Hepburn, David Beckham en Malala Yousafzai.

onder andere de film Elizabeth (1998) wordt vertoond

Deze tentoonstelling wordt georganiseerd door de National Portrait Gallery, Londen en het Fries Museum.
Icons wordt mede mogelijk gemaakt door de Provincie Fryslân, Gemeente Leeuwarden, Blockbusterfonds, VriendenLoterij, Wassenbergh-Clarijs-Fonteinstichting, Meindersma Sybenga Stichting, Old Burger Weeshuis, Leeuwarder Ondernemersfonds en Stichting Het Nieuwe Stads Weeshuis.
Het Fries Museum wordt mede gefinancierd door de Provincie Fryslân, het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap, Gemeente Leeuwarden, VriendenLoterij en de Ir. Abe Bonnema Stichting.