borduur school

in samenwerking met
crafts council nederland
borduur school

zelf borduren met de borduurschool van het fries museum

In samenwerking met Crafts Council Nederland organiseert het Fries Museum De Borduurschool. Ter gelegenheid van de tentoonstelling Haute Bordure, vooralsnog vanaf 3 maart geopend voor publiek, biedt het museum een tal van workshops, lezingen en masterclasses aan. Van Zaans stikwerk tot Chinese borduurtechnieken en van werken met gouddraad tot exclusieve online lezingen: treed binnen in de bijzondere wereld van het borduren.

Het Fries Museum biedt borduurliefhebbers de unieke kans om zich uitgebreid te verdiepen in verschillende methodes en technieken. Met vier verschillende workshops, twee exclusieve lezingen en zes uitgebreide masterclasses is er volop keuze voor de borduurliefhebber. En iedereen, van expert tot beginner, kan meedoen.

samenwerking met crafts council nederland
De Borduurschool is een initiatief van Crafts Council Nederland. In samenwerking met het Fries Museum werd voor de tentoonstelling Haute Bordure een exclusief programma samengesteld. Crafts Council Nederland is het landelijke platform voor de creatieve ambachten. Bezoek de site van Crafts Council Nederland voor het volledige programma en om je aan te melden.

vier eeuwen handgemaakt borduurwerk
Zodra de deuren weer open mogen is in het Fries Museum een grote tentoonstelling over borduren in de mode te zien. Haute Bordure toont kleding en accessoires die in Nederland zijn gemaakt of gedragen vanaf de 17de eeuw tot nu. Voor het eerst ontstaat een duidelijk beeld van de rol die handgemaakt borduurwerk, de bewerking van textiel met naald en draad, inneemt in de Nederlandse modegeschiedenis. In de tentoonstelling laat het museum zien hoe borduurwerk werd en wordt gebruikt om mee te pronken: van fluwelen, met gouddraad versierde schoenen uit 1620 tot een rijk gedecoreerde japon van Koningin Máxima.

borduurinstallatie, podcast en publicatie
Rondom de tentoonstelling is een uitgebreid activiteitenprogramma ontwikkeld. Als het museum weer geopend is kan iedereen, van beginner tot expert, aanschuiven bij de interactieve borduurinstallatie van Floor Nijdeken in de hal van het museum. Of hoor achtergrondverhalen en borduurfrustraties in de exclusieve podcast Voortborduren. Benieuwd naar alle verhalen achter de werken in Haute Bordure? Bestel dan de rijk illustreerde publicatie bij de tentoonstelling in de webshop van het Fries Museum.

De workshops organiseren we in samenwerking met Craft Council Nederland. Mail voor praktische vragen en/of opmerkingen Willemien Ippel via willemien@craftscouncil.nl

De tentoonstelling Haute Bordure wordt mede mogelijk gemaakt door Prins Bernhard Cultuurfonds en Margarethe Petronella Fonds, VSBfonds en Fonds 21. Enkele langdurige bruiklenen zijn afkomstig uit de collecties van de Ottema-Kingma Stichting en het Koninklijk Fries Genootschap. Enkele van de getoonde stukken zijn gerestaureerd met steun van Wassenbergh-Clarijs Fontein Stichting.

Het Fries Museum maakt deel uit van het samenwerkingsnetwerk van Modemuze. De samenwerking tussen partijen richt zich op kennisuitwisseling via modemuze.nl en het ter beschikking stellen van sieraden-, mode-, kostuum- en streekdrachtcollecties in Nederland en België.

Het Fries Museum wordt mede gefinancierd door de Provincie Fryslân, Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap, Gemeente Leeuwarden, BankGiro Loterij en Ir. Abe Bonnema Stichting.