conservator college

conservator college

conservatorcollege portretkunst

in fries museum op 7 november

Wat maakt een portret zo bijzonder? Hoe heeft het genre zich ontwikkeld? En wat voor impact heeft de uitvinding van fotografie gehad? Tijdens het conservatorcollege neemt Anne-Marie Segeren je mee in de wijde wereld van de portretkunst. Leer meer over de lange geschiedenis van het portretgenre en de verschillende manieren van uitvoering. Zowel de samenwerking met de National Portrait Gallery als de thema’s in de tentoonstelling Icons komen aan bod. Na het college kijk je op een andere manier naar de kunst van het portret. Het conservatorcollege is te bezoeken op zondag 7 november van 11:30 tot 12:30 uur in het Fries Museum.

Reserveer een ticket voor zondag 7 november via friesmuseum.nl/tickets

Icons zaalfoto

over anne-marie segeren
Anne-Marie Segeren studeerde Kunstgeschiedenis aan de Radboud Universiteit in Nijmegen en studeerde cum laude af met een masterscriptie over het schilderij The Shop Girl (1883-1885) van James Tissot. Na haar afstuderen werkte ze bij Huis Van Gijn en het Dordrechts Museum mee aan de dubbeltentoonstelling Slow Fashion en de bijbehorende publicatie over de modecollectie van Huis Van Gijn. Hierna startte ze als junior conservator toegepaste kunst en textiel in het Fries Museum voor de tentoonstelling en publicatie Haute Bordure. Sinds maart 2021 is ze in het Fries Museum werkzaam als junior conservator oude kunst.

icons
Met Icons: topstukken uit de National Portrait Gallery is de uitmuntende collectie (zelf)portretten uit het Britse museum voor een keer in Nederland te zien. Icons toont schilderijen, foto’s, beelden, prenten en tekeningen van buitengewone internationale kunstenaars, van Peter Paul Rubens en Anthony van Dyck tot Andy Warhol en Marlene Dumas. Onder de ruim 100 werken zijn wereldberoemde iconen als Koningin Elizabeth I, William Shakespeare, Audrey Hepburn, David Beckham en Malala Yousafzai.

Icons zaalfoto 2