art rocks

27 april online
art rocks

art rocks museumronde op 27 april

muzikanten maken van kunst uit het fries museum een lied

Hoe klinkt een ets van Escher of wat is de soundtrack van Mata Hari’s danskostuum? Art Rocks brengt al vijf edities lang jongeren en kunst succesvol bij elkaar, door middel van muziek. De competitie daagt muzikanten uit om een muzikale vertaling te maken van een kunstwerk. Een van de veertien deelnemende musea is het Fries Museum. Muzikanten konden kiezen uit zeven kunstwerken of historische objecten uit de collectie van het museum. Op 27 april wordt bekend of het Fries Museum met een nummer de grote finale haalt op 8 mei, om 23:30 uur te zien op NPO3.

Uit de 14 museumrondes kiest de jury 7 finalisten voor de zinderende finale in Paradiso. De 8e finalist wordt gekozen door middel van publieksstemmen. Er kan nog tot 1 april worden gestemd op een van de deelnemers uit de museumrondes. Voor het Fries Museum dingen er nog zes inzendingen mee naar een finaleplek. De inzendingen zijn zeer divers: van een hiphoptrack gebaseerd op Eschers Dag en Nacht tot een gevoelig lied, geïnspireerd door het collagekunstwerk Thabiso en Tshepiso van de Zuid-Afrikaanse Neo Matloga. Ook haalden twee nummers gebaseerd op de bijzondere gezichtsconstructie bij de boomkistgraf van Hegebeintum de halve finale. Bekijk alle inzendingen uit het Fries Museum op de website van Art Rocks. Het Fries Museum staat centraal in de halve finale op 27 april om 20:00 uur. Te zien via de website van Art Rocks of het NPO 2 Extra kanaal.

art rocks gaat digitaal
Waar de deelnemers van het landelijke initiatief Art Rocks normaal gesproken optreden voor een publiek terwijl ze naast hun gekozen kunstwerk staan, moest het dit jaar anders vanwege Covid-19. Art Rocks presenteert in samenwerking met BNNVARA een online editie Art Rocks: hoe klinkt een kunstwerk. Vanuit je woonkamer kun je straks nieuwe muziek ontdekken en toch nog een beetje kunst en cultuur snuiven. In 14 afleveringen neemt Cesar Majorana je mee door het museum en spreekt met ambassadeurs Kovacs, S10 en Sef. Ook jureren zij in de online museumrondes.

finale op 8 mei
De samenwerking met BNNVARA heeft geresulteerd in zendtijd op NPO2 Extra en een finale-uitzending op NPO3. Uiteindelijk strijden er 8 finalisten om de titel in Paradiso. In de finale krijgt de kijker een blik achter de schermen. Wie zijn deze deelnemers en hoe bereiden zij zich voor op de finale? Kijk op 8 mei vanaf 23:30 uur mee op NPO3. De presentatie is in handen van Cesar Majorana en DzIfa Kusenuh. In de jury zitten onder andere de ambassadeurs Sef, S10 en Kovacs. De winnaar van Art Rocks krijgt een mooi prijzenpakket met een geldprijs van € 1000,- en studiotijd in de Wisseloord Studios.

Het Fries Museum wordt mede gefinancierd door de Provincie Fryslân, het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap, Gemeente Leeuwarden, de BankGiro Loterij en de Ir. Abe Bonnema Stichting.