vredeman de vriesprijs

vredeman de vriesprijs

15 nominaties vredeman de vriesprijs 2020 te zien in ontvangsthal fries museum

te zien t/m 4 oktober in de ontvangsthal van het museum

Op vrijdag 9 oktober vindt de uitreiking van de Vredeman de Vriesprijs voor architectuur plaats. De prijs bestaat dit jaar 20 jaar. Naast de uitreiking op 9 oktober is er volop aandacht voor architectuur met de LC-publieksprijs en een jubileumbijeenkomst. Van zaterdag 26 september tot en met zondag 4 oktober staan foto's van de nominaties opgesteld in de ontvangsthal van het Fries Museum.

De Vredeman de Vriesprijs voor architectuur wordt door het provinciebestuur van Fryslân toegekend op basis van het advies van een vakjury. Net als voorgaande jaren kan ook dit jaar het publiek online een stem uitbrengen voor LC-publieksprijs. Dit keer zijn er 15 bouwwerken genomineerd voor de LC-publieksprijs. Het winnende project ontvangt de LC-publieksprijs eveneens op 9 oktober.

lc-publieksprijs en expositie
Foto’s van de bouwwerken verschijnen zaterdag 26 september in de bijlage Sneon en Snein van de Leeuwarder Courant. De foto’s van de 15 nominaties zijn daarnaast tot en met zondag 4 oktober te bezichtigen in een speciale expositie in de centrale hal van het Fries Museum in Leeuwarden. Stemmen kan online vanaf zaterdag 26 september tot 4 oktober via de website van de Leeuwarder Courant: https://lc.nl/vdevprijs

jubileumbijeenkomst
Naast de publieksprijs en expositie is er op 9 oktober speciale aandacht voor het 20-jarig jubileum van de Vredeman de Vriesprijs. Voorafgaand aan de prijsuitreiking wordt het symposium ‘Twintig jaar architectuur in Fryslân’ georganiseerd. Verschillende sprekers gaan tijdens het symposium in gesprek over de actuele thema’s in Fryslân en de agenda voor de toekomst. Ook een terugblik op 20 jaar architectuur komt aan bod.

livestream
I.v.m. de coronamaatregelen kan er maar een beperkt aantal mensen fysiek aanwezig zijn bij het jubileumprogramma. Zowel het symposium als de prijsuitreikingen zijn daarom ook via een livestream te volgen. Informatie over de livestream is binnenkort te vinden op de website van Keunstwurk: www.keunstwurk.nl. Aanmelden voor het jubileumprogramma en prijsuitreiking kan tot 1 oktober via: https://www.keunstwurk.nl/agenda/webinar-twintig-jaar-architectuur-in-fryslan/