vip-bezoek vikingleerlingen

scholieren ontdekken ‘hun’ vikingverleden in fries museum

29 juni 2020

Het Fries Museum heeft drie scholen uit Pingjum, Midlum en Tzummarum uitgenodigd voor een VIP-bezoek aan Wij Vikingen. In de dorpen zijn vikingschatten gevonden die te zien zijn in de tentoonstelling. Vandaag volgden leerlingen van SWS Tzummarum een speciaal programma in het museum inclusief een workshop Vikingschip bouwen. In het Friese dorp werd een van de grootste muntschatten van Noordwest-Europa ontdekt. De zilveren munten, die vermoedelijk rond 860 zijn begraven, zijn nog tot en met 15 maart te zien in het Fries Museum.

De tentoonstelling Wij Vikingen is populair bij Friese scholen. Al 2800 jongeren uit het Primair en Voortgezet Onderwijs hebben de tentoonstelling in schoolverband bezocht. Opvallend is dat ook veel scholen buiten Leeuwarden naar het museum komen.

wij vikingen
Met de tentoonstelling Wij Vikingen werpt het Fries Museum het clichébeeld van Vikingen omver. Veel meer dan een volksstam, was ‘viking’ een cultuur in het hele Noordzeegebied. Op viking gaan was zoiets als op rooftocht gaan, maar de levensstijl omvatte meer dan alleen de beruchte plunderingen. De Vikingen waren namelijk ook zeer bedreven handelaren met een uitgebreid netwerk, waar ook de Nederlandse kustbewoners van profiteerden. In de onderwijsprogramma’s worden kinderen en jongeren meegenomen op een spannende tocht die je van herkenning naar verschrikking meevoert en je zo confronteert met de vraag: zou jij ook vikingen?

De tentoonstelling Wij Vikingen wordt mede mogelijk gemaakt door het Mondriaan Fonds, LF2028, Gemeente Leeuwarden, Prins Bernhard Cultuurfonds, Stichting Het Nieuwe Stads Weeshuis, Stichting St. Anthony Gasthuis, Vaderlandsch Fonds, Meindersma-Sybenga Stichting, Leeuwarder Ondernemerfonds, Stichting Siebolt Foundation, Directie der Oostersche Handel en Reederijen, Boelstra Olivier Stichting, Stichting Herbert Duintjer Fonds en de Vrienden van het Fries Museum.