gesloten wegens corona

t/m 18 november dicht
thuis doen
gesloten wegens corona

fries museum sluit deuren in verband met aangescherpte maatregelen

online blijft het museum inspireren

Het Fries Museum treft nieuwe maatregelen in het kader van de ontwikkelingen rond het coronavirus. Het museum volgt de landelijke richtlijnen en sluit zijn deuren in ieder geval tot en met 18 november. Bezoekers die hun kaartje al geboekt hadden krijgen hun geld terug. Ondertussen nodigt het museum mensen uit tot het ontdekken van de collectie online. Met audioverhalen, blogs en een virtueel bezoek aan de tentoonstelling Oog in Oog met Oorlog en Constant Dullaart: This Unjust Mirror biedt het museum volop troost en inspiratie.

Het Fries Museum hoopt na twee weken de deuren weer te openen. Ondertussen kan men voor een dagelijkse dosis inspiratie terecht op de website, Facebook en Instagram. Ook presenteert het museum een nieuwe blogserie, de Vitrine, waarin diverse conservatoren aan bod komen. Hanne Hagenaars trapt af met een wekelijkse blog over haar tentoonstelling Other.Worldly, waarin ze kunstenaars interviewt, vertelt vanuit het perspectief van een octopus en de onderwaterwereld op haar kop zet. Other.Worldly is nog te zien t/m 14 februari 2021.

bezoekers

vooruitblik
Ondertussen gaat het museum achter de schermen druk verder met de voorbereidingen van komende tentoonstellingen. Op 14 februari opent de grote modetentoonstelling Haute Bordure met topstukken van o.a. Claes Iversen, Jan Taminiau en Viktor & Rolf. In maart 2021 laat het Fries Museum werk zien van de Russische kunstenaar Taus Makhacheva (Moskou, 1983).

online museumbezoek
Ook vanuit huis genieten van het museum? Constant Dullaart: This Unjust Mirror is online te bezoeken. Dullaart maakte een speciaal platform voor openingen en museumbezoek in coronatijd. Op friesmuseum.common.garden stelt hij de museumbezoekers in staat om zich als bolletjes door de tentoonstelling te bewegen en met elkaar te communiceren. Het werk van Constant Dullaart draait om online propaganda, nepnieuws en nepvolgers. Ook liet het Fries Museum eerder dit jaar het Fries Verzetsmuseum en de tentoonstelling Oog in Oog met Oorlog virtueel vastleggen. Ontdek het op www.friesmuseum.nl/thuisdoen