oproep

friese musea
in de buurt
oproep

friese musea roepen friezen op

bezoek dit jaar nog een museum in de buurt

Na een sluiting van twee weken mogen musea vanaf donderdag 19 november weer bezoekers ontvangen. Een opluchting. Maar op gasten van buiten de provincie hoeven we nog niet te rekenen. Reden voor ons, Friese musea, om een oproep te doen aan alle Friezen: Bezoek dit jaar nog een museum bij u in de buurt, het heeft u nodig.

Friese musea verwelkomen normaliter veel bezoekers van buiten de provincie. Maar nu het advies geldt om zo min mogelijk te reizen, ontbreken zij. Hierdoor dreigt een teleurstellend einde van een toch al dramatisch museumjaar. Maar er is hoop. Hoop die is gevestigd op Friezen die kunst en cultuur een warm hart toedragen.

Ieder museum in Friesland heeft zijn dorps-, stads- en streekgenoten nu meer dan ooit nodig. En helpen is heel simpel – en nog leuk ook; kom naar het museum!

Als tegenprestatie bieden wij u het perfecte uitstapje in coronatijd. Want naar het museum gaan, is echt een uitstapje. En daarvan zijn er momenteel niet veel. In een museum kunt u voor even verdwalen in een andere wereld, in andere verhalen. Even geen corona, even geen dreigende lockdown. Aan zulke mentale ontspanning is iedereen toe, daar zijn we van overtuigd. En, niet onbelangrijk: een museum bezoeken kan veilig en verantwoord. Al sinds de sluiting in het voorjaar zijn Friese musea coronaproof en werken we met tijdsloten. Dus zelfs wanneer alle Friezen gehoor geven aan deze oproep, hoeft u niet te vrezen voor drukte.

Al meer dan eens het museum in uw buurt bezocht? Kom gewoon nog eens, u ziet ongetwijfeld nieuwe dingen. Dingen die u vorige keer niet opvielen of er werkelijk nog niet waren. Zo hebben de meeste musea wisselexposities, veel daarvan zijn nog maar door weinig ogen bewonderd dit jaar.

Met ruim 70 musea is er in Friesland altijd een museum u in de buurt. Steun het museum in úw dorp, stad of streek, heel simpel; met een bezoek. Bestel uw entreekaartje online en geniet van uw uitstapje.

Alvast hartelijk dank, we zien u graag in het museum!

Mirjam Pragt (Museumfederatie Fryslân, Stichting Erfgoed & Publiek), Kris Callens (Fries Museum, Fries Verzetsmuseum, Keramiekmuseum Princessehof), Adrie Warmenhoven (Koninklijk Eise Eisinga Planetarium), Meindert Seffinga (Fries Scheepvaart Museum), Peter Miedema (Jopie Huisman Museum), Sape Halbesma (Natuurmuseum Fryslân), Nieske Ketelaar (Museum Dr8888), Iris Nutma (Museum Joure, Bezoekerscentrum Mar & Klif), Hugo ter Avest (Gemeentemuseum Het Hannemahuis), Joop de Jong (Amelander Musea), Bram Bonnema (Keatsmuseum), Jaap van der Boon (De Schierstins), Marijke Barhorst (Bezoekerscentrum NP Schiermonnikoog), Iwan van Nieuwenhoven (Nationaal Vlechtmuseum), Roelof Bakker (Museum ’t Kiekhuus), Sonja Hylkema (Ir. D.F. Woudagemaal), Richard van der Veen ('t Behouden Huys), Trudy Vogel (De Noordwester), Jan Oosterhof (Museum Oold Ark), Hans Groeneweg (Museum Dokkum, Museum ’t Fiskershúske), Jelle Brouwer (Museum Hindeloopen), Ruurd Gaastra (Kazemattenmuseum), Pieter Jonker (Nobilis, centrum voor prentkunst), Bert Looper (Tresoar), Geart de Vries (Historisch Centrum Leeuwarden), Manon Borst (Museum Martena), Koop Bosscha (Oudheidkamer Lemmer), Jacqueline Verhoef (Museum Opsterlân), Jacomine Hoogendam (Dekema State), Henk Dijkstra (Fries Landbouw Museum), Taeke Doevendans (Observeum), Reitze Sybesma (Houtstad IJlst), Roelof van Gelderen (Museum Bescherming Bevolking), Pieter Bootsma (Schaatsmuseum), Stichting Alde Fryske Tsjerken, Bauke Hooghiemster (Museum Hert fan Fryslân), Paul Maasbommel (Kollumer Museum Mr. Andreae) en Martin Cnossen (Merk Fryslân).