inspirerende onderwijsdag

29 juni 2020

Op de jaarlijkse onderwijsavond van het Fries Museum kwamen afgelopen donderdag 300 deelnemers af. Tijdens het evenement maakten leerkrachten uit het primair onderwijs en docenten van het voortgezet onderwijs, MBO en HBO kennis met het uitgebreide onderwijsaanbod van het Fries Museum en konden zij deelnemen aan diverse workshops.

Voorafgaand aan de onderwijsavond organiseerde het museum een inspiratiemiddag voor docenten van het MBO. Daarin werd vooruitgeblikt naar de tentoonstelling rond 75 jaar vrijheid, die op 11 april opent in het Fries Museum. Experts gaven workshops over het lesgeven over de Tweede Wereldoorlog en hedendaagse dilemma’s, zoals polarisering, discriminatie en vrijheid van meningsuiting. Voor de bijeenkomst, die plaatsvond in het kader van de Kwaliteitsimpuls Educatie (een samenwerkingsproject vanuit de Stichting Herinneringscentra en Musea 40-45), werd samengewerkt met Kennispunt Burgerschap MBO en Herinneringscentrum Kamp Westerbork.

pop-up presentaties
Deskundigen uit het onderwijs en cultuur verzorgden zeventien uiteenlopende pop-up presentaties. Hoe leer je bijvoorbeeld naar kunst te kijken en hoe breng je wat je ziet en voelt onder woorden? Jobbe Holtes en Yotka Kroeze gaven handvatten met hun boek Voorbij de kunst. Renate Vasterd van NHL Stenden Hogeschool vertelde over de eindexamenwerkexposities die sinds 2015 door studenten van de NHL worden samengesteld in het Fries Museum, in samenwerking met de Leeuwarder Courant. Ook konden leerkrachten aan de slag met de toolkit van Kunstkade, om een visie op cultuurbeleid te ontwikkelen. Studenten Creatief Vakman van D’Drive toonden een presentatie met werk van keramiek. Lies van Huet, die de studenten samen met Anne-Nynke Hoekstra begeleidde, kijkt tevreden terug: ‘De studenten waren heel trots op hun resultaat. Ze legden de lat erg hoog en er werd echt hard gewerkt. De resultaten getuigden ervan. Het enthousiasme van de studenten om hun werk in het openbaar te presenteren gaf hen een kick. Sommigen waren nog nooit in een museum geweest, evenals sommige ouders. Een supersamenwerking tussen museum, creatieve industrie en onderwijs!’ Daarnaast blikte practor Koen Vos met studenten van ROC Friese Poort terug op hun bezoek aan kunstenaar Éric Van Hove in Marrakesh en het bouwen van een Vikingschip. Tot slot lieten docenten zich onderdompelen in de nieuwe onderwijsprogramma’s van het Fries Verzetsmuseum en de programma’s bij de tentoonstellingen Wij Vikingen en Other.Worldly in het Fries Museum.