geslaagde heropening

bezoek weer als vanouds

18 juni 2020

De heropening van het Fries Museum is soepel verlopen. Sinds 1 juni hanteert het museum online ticketverkoop met tijdsloten voor een beperkt aantal bezoekers, routeaanduidingen op belangrijke plekken en maximale hygiëne. Uit publieksonderzoek blijkt dat bezoekers te spreken zijn over de getroffen maatregelen en hun bezoek als vertrouwd ervaren.

Alle bezoekers gaven aan zich veilig te voelen in het museum; 61% zelfs zeer veilig. Het museum kon op meer regionale bezoekers rekenen: de helft kwam uit Friesland. Het bezoek werd met een 8,5 gewaardeerd. ´Het Fries Museum is altijd een feestje om naartoe te gaan. Verder was de hygiëne top geregeld met enthousiaste mensen die je ontvangen en helpen.’ Ook directeur Kris Callens is blij dat het museum weer open is. ‘We hebben ons extra ingezet om te zorgen dat bezoekers zich in het museum veilig, welkom en vertrouwd voelen. We zijn blij dat bezoekers ons vertellen dat ze volop genieten van het bezoek. We volgen de nationale ontwikkelingen op de voet, zodat we hopelijk snel meer mensen in het museum kunnen toelaten en ook weer onze erg gewaardeerde vrijwilligers van 70 en ouder veilig mogen inzetten.’

tentoonstellingen
Sinds deze week is de tentoonstelling Oog in oog met oorlog te zien, die op 11 april zou openen ter gelegenheid van 75 jaar vrijheid. In de expositie maak je kennis met Fryslân in oorlogstijd. Samen met Tresoar, het Fries Film Archief en Historisch Centrum Leeuwarden laat het Fries Verzetsmuseum indringende foto’s en films zien van de Tweede Wereldoorlog en de bevrijding. Wie niet naar het museum kan komen of de tentoonstelling nog eens terug wil zien, kan terecht op virtueletour.friesverzetsmuseum.nl. Daar is ook het gehele Fries Verzetsmuseum virtueel te bezoeken. In Other.Worldly verbeelden kunstenaars uit binnen- en buitenland een wereld onder water. Met hun werk reflecteren ze op de wereld van vandaag. Hoe verhoudt de mens zich tot de oceaan en hoe gaan wij om met zijn kwetsbare ecosysteem? De tentoonstelling Tenant of Culture: I forgot to tell you I’ve changed toont de sculpturen van Hendrikje Schimmel (Arnhem, 1990). Om stelling te nemen tegen de verspilling van de mode-industrie begint ze haar werk met restmateriaal, vooral afdankertjes. Tenant of Culture is verlengd tot en met 13 september.