oog in oog met oorlog
verhalen over oorlog en vrijheid
de liefdesbode

fries museum zoekt verhalen over oorlog en vrijheid

Om de tentoonstelling Oog in oog met oorlog luister bij te zetten, organiseert het Fries Museum vier themamiddagen waarop bezoekers hun verhaal over oorlog of vrijheid kunnen laten vastleggen in een getypte brief. Anne Brouwer en Lieke van den Krommenacker van De Liefdesbode zijn daarvoor op zondag 11 oktober, 1 en 22 november en 13 december van 13.30 tot 15.30 uur in het museum. Voor de activiteit is het Fries Museum op zoek naar verhalen, herinneringen aan oorlog en perspectieven op wat vrijheid is. Alle verhalen over oorlog en vrijheid zijn welkom.

Speciaal voor de expositie is in het museum een aparte ontmoetingsruimte ingericht. In deze ruimte worden bezoekers ontvangen door Anne Brouwer en Lieke van den Krommenacker van De Liefdesbode. Tussen 13:30 en 15:30 uur zitten zij klaar achter hun typemachines om naar de bezoekers te luisteren en hun verhalen ter plekke op te tikken. De liefdesbode is te gast op zondag 11 oktober, 1 november, 22 november en 13 december.

hoe werkt het?
Deelnemers die hun verhaal over oorlog of vrijheid willen delen, kunnen zich tijden kantooruren aanmelden via het telefoonnummer van het Fries Museum: 058 255 55 00. Samen met een medewerker wordt een datum en tijdstip gekozen.

Foto door Nienke Maat

Bezoekers worden op het afgesproken moment ontvangen door Lieke of Anne en gaan in gesprek. Hier wordt hun verhaal live opgetekend, terwijl de bezoeker wacht of een kijkje neemt in Oog in oog met oorlog. Na afloop krijgen deelnemers hun brief mee naar huis. Het schrijven van de brief kost ongeveer een half uurtje, inclusief het voorgesprek.

oog in oog met oorlog
Oog in oog met oorlog, gemaakt ter ere van de viering van het einde van de Tweede Wereldoorlog 75 jaar geleden, geeft een indringend beeld van de oorlogsjaren, het verzet en de Jodenvervolging in Fryslân. Bekende en minder bekende verhalen passeren de revue. De tentoonstelling is gemaakt door het Fries Verzetsmuseum in samenwerking met Tresoar, het Fries Film Archief en Historisch Centrum Leeuwarden. Ze toon films en foto’s van de Tweede Wereldoorlog en de bevrijding in Friesland. De expositie sluit aan bij het landelijke project De Tweede Wereldoorlog in 100 foto’s van het Nederlands Instituut voor Oorlogsdocumentatie (NIOD) en is nog tot en met 3 januari 2021 te zien in het Fries Museum.

de liefdesbode
De Liefdesbode is een initiatief van Anne Brouwer en Lieke van den Krommenacker, waarbij zij (liefdes)brieven op bestelling schrijven. Het project is onderdeel van het programma Over de drempel van de gemeente Leeuwarden, dat cultuurmakers de mogelijkheid biedt om zich in te zetten om eenzaamheid te verminderen en ontmoeting te stimuleren.

praktische informatie
De themamiddagen vinden plaats op zondag 11 oktober, 1 november, 22 november en 13 december 2020, van 13:30 en 15:30 uur. De toegang is gratis, opgeven is gewenst.