taus makhacheva

solotentoonstelling 2021
taus makhacheva

Het Fries Museum in Leeuwarden laat van 27 maart 2021 tot en met 6 maart 2022 werk zien van de Russische kunstenaar Taus Makhacheva (Moskou, 1983). Het wordt haar eerste grote solotentoonstelling in Nederland. In de expositie zijn verschillende films te zien, de installatie Charivari en nieuw werk dat ze speciaal voor het Fries Museum maakt. Centrale thema’s in de tentoonstelling zijn het bevragen van de geschiedschrijving en heersende culturele conventies.

Kenmerkend aan haar werk is de open blik op andere culturen, gebruiken en rituelen. Met een humoristische maar kritische houding onderzoekt ze hoe het lokale en het globale, traditie en vooruitgang zich tot elkaar verhouden in de hedendaagse Kaukasische samenleving.

multimediaal circus
Hoogtepunt van de tentoonstelling is het werk Charivari (2019), dat voor het eerst in Nederland te zien zal zijn. De installatie doet denken aan een circus, met trapezes en kostuums van performers. De titel van het werk verwijst naar de openingsact waarbij clowns, acrobaten en andere artiesten gelijktijdig de piste betreden om hun kunsten te vertonen. De installatie is een bonte mix van sculpturen, geluid en absurdistische verhalen.

kunst aan een zijden draadje
Met haar werken stelt Makhacheva ook vragen over de werking van kunst en musea. Hoe worden collecties samengesteld en bewaard, hoe word je herinnerd als kunstenaar en in welke mate is een museum een reflectie van de waarden uit het verleden en het heden? Een van haar meest spraakmakende werken is Tightrope (2015). De film toont Rasul Abakarov, die al koorddansend 61 kunstwerken uit de collectie van het Gamzatova Dagestan Museum of Fine Arts van de ene naar de andere bergtop verplaatst in de indrukwekkende hooglanden van de Kaukasus. Aanleiding vormde de komst van de nieuwe leider van Dagestan, die het museum opdracht gaf om binnen een week te verhuizen.

Het Fries Museum wordt mede gefinancierd door de Ir. Abe Bonnema Stichting, de Provincie Fryslân, het Samenwerkingsverband Noord-Nederland, EZ/Kompas en de BankGiro Loterij.