opening

constant dullaart
zaterdag 10 oktober
opening

fries museum opent tentoonstelling over online propaganda via livestream

live te volgen op zaterdag 10 oktober om 17.00 uur

Op zaterdag 10 oktober om 17.00 uur opent het Fries Museum de nieuwe tentoonstelling Constant Dullaart: This Unjust Mirror middels een livestream. Neem een exclusief kijkje in de tentoonstelling, chat met medebezoekers en loop mee met een digitale rondleiding door de kunstenaar. Het werk van Dullaart (Leiderdorp, 1979) draait om online reclame, propaganda en nepaccounts op social media; thema’s die nu actueler zijn dan ooit. De opening is digitaal bij te wonen via friesmuseum.nl, friesmuseum.common.garden en YouTube.

In verband met de coronamaatregelen is de capaciteit in het Fries Museum beperkt. Daarom opent het museum zijn digitale deuren en nodigt iedereen uit om de feestelijke opening van de tentoonstelling Constant Dullaart: This Unjust Mirror vanuit huis bij te wonen. Om 17.15 uur trappen Kris Callens (directeur van het museum) en Hanne Hagenaars (curator van de tentoonstelling) de opening af. Vanaf 17.30 uur licht de kunstenaar zijn eigen werk toe in een digitale rondleiding door de zalen. De livestream wordt verzorgd door Leeuwarder mediabureau Hatogkrøller.

constant dullaart tijdens de crypto design awards (2016), foto door sebastiaan ter burg

Daarnaast is het mogelijk om de tentoonstelling zelf digitaal te ontdekken via de Common Garden software. Bekijk de livestream, loop virtueel langs de werken en praat erover met medebezoekers via de microfoon. Constant Dullaart ontwikkelde de software zelf voor openingen in tijden van COVID-19. De tentoonstelling is vanaf 10 oktober digitaal te zien via friesmuseum.common.garden.

this unjust mirror
Het werk van Constant Dullaart (Leiderdorp, 1979) draait om het internet. Zijn werk reflecteert op de bredere sociale en culturele effecten van de manipulatieve kanten van nieuwe media. Een nieuw gedicht van Dullaart, gebaseerd op de woorden van het personage Lord Henry Wotton uit “Het Portret van Dorian Gray" van Oscar Wilde, vormt de basis van de tentoonstelling. De expo in Leeuwarden neemt de bezoeker met verschillende installaties mee op een avontuurlijke reis in de duizelingwekkende wereld van online propaganda, fake news en neppe volgers. Wat is echt en wat is niet echt op het internet? En wanneer is het werk van de kunstenaar? Met zijn expositie in het Fries Museum presenteert Dullaart zijn eerste museale solotentoonstelling.

constant dullaart
Constant Dullaart is een voormalig resident van de Rijksakademie in Amsterdam. Dullaart woont en werkt in Berlijn, daarnaast werkt hij regelmatig in Amsterdam en is hij onderdeel van de Rapid Response Residency van Eyebeam in New York. In 2015 ontving hij de Prix Net-Art, de internationale prijs voor internetkunst. Zijn werken werden getoond in MCA, Chicago, Whitechapel Gallery London, Schirn Kunsthalle Frankfurt, Import Projects Berlin, Utah Museum of Contemporary Art, ZKM Karlsruhe, Victoria & Albert Museum London en MAAT Lisbon. Dullaart heeft verschillende tentoonstellingen samengesteld en doceerde aan universiteiten en academies in heel Europa.

Het Fries Museum wordt mede gefinancierd door de Ir. Abe Bonnema Stichting, de Provincie Fryslân, het Samenwerkingsverband Noord-Nederland, EZ/Kompas, de BankGiro Loterij.