fries museum inspireert muzikanten met collectie

24 juni 2020

Art Rocks, de grootste Nederlandse muziekcompetitie die kunst en muziek samenbrengt, introduceert de challenge Rock The House. Muzikanten die door de coronacrisis thuis zitten, kunnen zich laten inspireren door hun favoriete kunstwerk, bijvoorbeeld het danskostuum van Mata Hari. De winnende inzending krijgt een masterclass en een geldbedrag van €250,-! Bovendien wordt voor iedere deelname een euro gedoneerd aan het Rode Kruis. Aan muzikanten uit alle genres de oproep om een soundtrack geïnspireerd op een kunstwerk in te zenden en te delen op social media met hashtag #ArtRocksTheHouse.

Maak een filmpje waarin je jouw bijdrage performed of voordraagt met het gekozen kunstwerk in beeld. De soundtrack, geïnspireerd op het kunstwerk, mag in spoken word, a capella, instrumentaal, rap; alle genres zijn welkom. En heel belangrijk voor deze challenge: imperfectie is ook perfect genoeg. Art Rocks doneert  €1,- per challenge aan het Rode Kruis. Deelname aan de challenge is voor alle leeftijden, genres en niveaus. Het is een initiatief van Art Rocks; de grootste Nederlandse muziekcompetitie die muzikanten uitdaagt om een nummer te maken, geïnspireerd door collectiestukken uit deelnemende musea, waaronder het Fries Museum. Dit is een online voorproefje van de grote muziekcompetitie die dit najaar van start gaat, waar het Fries Museum ook aan meedoet.

deelnemen
Alle soorten kunstwerken zijn toegestaan voor deelname. Op de website van Art Rocks staan enkele werken ter inspiratie, daarnaast lichten veel musea online een greep uit de collectie uit. Ook een schilderij dat thuis aan de muur hangt mag als inspiratie dienen voor de te ontwikkelen soundtrack. Het performen of voordragen van de bijdrage dient vervolgens te worden vastgelegd op een video van ten minste 30 seconden. Deelnemers sturen de video op en posten deze op social media met #ArtRocksTheHouse. Kijk op www.artrocks.nl voor verdere instructies.

art rocks
Hoe klinkt een Van Gogh? Of Mata Hari? De landelijke muziekcompetitie Art Rocks daagt muzikanten uit een nummer te maken geïnspireerd op een kunstwerk uit de collectie van topmusea. Het Fries Museum doet dit jaar mee en stelt daarmee ook verschillende werken beschikbaar als inspiratie voor muzikanten. Associaties en emoties die kunst bij de muzikanten oproept, vertalen zij naar een nummer. Voor publiek zijn al deze soundtracks een manier om kunst in musea op een andere manier te ervaren.