fries museum heropent op 1 juni

24 juni 2020

Het Fries Museum in Leeuwarden gaat op Pinkstermaandag 1 juni om 12.00 uur weer open voor publiek. Het museum is alleen te bezoeken met een online ticket, dat vooraf gereserveerd kan worden via friesmuseum.nl/tickets. Het museum volgt daarmee de richtlijnen van het RIVM. Een overzicht van alle maatregelen en huisregels staat op friesmuseum.nl/bezoek.

Het museum sloot op 13 maart zijn deuren in verband met het coronavirus. Om een veilig en verantwoord bezoek te kunnen garanderen, kiest het museum bij de heropening voor online ticketverkoop met tijdsloten voor een beperkt aantal bezoekers, routeaanduidingen op belangrijke plekken en maximale hygiëne. Rondleidingen, groepsbezoek en arrangementen zijn voorlopig niet mogelijk.

tentoonstellingen
Voor het eerst is de tentoonstelling Oog in oog met oorlog te zien, die op 11 april zou openen ter gelegenheid van 75 jaar vrijheid. In de expositie maak je kennis met Fryslân in oorlogstijd. Samen met Tresoar, het Fries Film Archief en Historisch Centrum Leeuwarden laat het Fries Verzetsmuseum indringende foto’s en films zien van de Tweede Wereldoorlog en de bevrijding. Wie geen ticket kan bemachtigen of de tentoonstelling nog eens terug wil zien, kan terecht op virtueletour.friesverzetsmuseum.nl. Daar is ook het gehele Fries Verzetsmuseum virtueel te bezoeken. In Other.Worldly verbeelden kunstenaars uit binnen- en buitenland een wereld onder water. Met hun werk reflecteren ze op de wereld van vandaag. Hoe verhoudt de mens zich tot de oceaan en hoe gaan wij om met zijn kwetsbare ecosysteem? De tentoonstelling Tenant of Culture: I forgot to tell you I’ve changed toont de sculpturen van Hendrikje Schimmel (Arnhem, 1990). Om stelling te nemen tegen de verspilling van de mode-industrie begint ze haar werk met restmateriaal, vooral afdankertjes. Tenant of Culture is verlengd tot en met 13 september.

thuis aan de slag
Gedurende de sluiting organiseerde het museum diverse activiteiten online. De lezingen, opdrachten, puzzels, podcasts, kleurplaten en verhalen worden verder aangevuld en blijven beschikbaar via friesmuseum.nl/thuis-doen.