prijs

princessehof
prijs

fries museum en princessehof vallen in de prijzen tijdens muse design awards

De tentoonstellingen Wij Vikingen van het Fries Museum en Gezonken Schatten van Keramiekmuseum Princessehof zijn bekroond met een zilveren MUSE Design Award. De ontwerpprijs werd toegekend door een internationale vakjury. Beide tentoonstellingen zijn vormgegeven door Studio Louter en OPERA Amsterdam.

De MUSE Design Awards, onderdeel van de International Awards Associate, zijn in het leven geroepen om een podium te bieden aan ontwerpers die de ontwikkeling van design naar een hoger niveau tillen. De prijs beoogt excellentie onder creatieve professionals te eren en te stimuleren.

wij vikingen
Aan de hand van archeologische schatten ontdekte de bezoeker van 19 oktober 2019 t/m 12 maart 2020 dat ‘Viking’ geen volk, maar een levensstijl was. In Wij Vikingen in het Fries Museum vertelden meer dan 500 objecten uit binnen- en buitenland over de complexe relatie tussen de Nederlandse kustbewoners en Vikingen. Blikvanger van de tentoonstelling was het levensgrote Vikingschip in de laatste zaal, speciaal gebouwd voor de tentoonstelling door studenten van ROC Friese Poort. In de tentoonstelling werd de bezoeker door zes zalen meegenomen naar de Vikingtijd. Het tentoonstellingsontwerp speelde in op de beleving van de bezoeker, met grote lijntekeningen, soundscapes en dramatische projecties van een woeste zee en zwaardvechtende Vikingen. Via audiohoorns werd verslag gedaan van plunderingen.

gezonken schatten
Op zoek naar peper, zijde en porselein bevaren schepen uit alle windrichtingen eeuwenlang de Maritieme Zijderoute. De schepen die vergaan, liggen soms honderden jaren als tijdcapsule op de bodem van de zee. De vondsten uit acht scheepswrakken waren van 7 september 2019 tot en met 28 juni 2020 te zien in Gezonken Schatten: geheimen van de Maritieme Zijderoute in het Princessehof. Landkaarten, wandtekeningen en infographics gaven een beeld van elk schip, zijn cargo en laatste rustplaats. Via audiohoorns waren de zinkverhalen van de schepen te beluisteren. Dankzij projecties van scheepsbergingen dook de bezoeker bovendien in de wereld van onderwaterarcheologie.

De tentoonstelling Wij Vikingen wordt mede mogelijk gemaakt door het Mondriaan Fonds, LF2028, Gemeente Leeuwarden, Prins Bernhard Cultuurfonds, Stichting Het Nieuwe Stads Weeshuis, Stichting St. Anthony Gasthuis, Vaderlandsch Fonds, Meindersma-Sybenga Stichting, Leeuwarder Ondernemerfonds, Stichting Siebolt Foundation, Directie der Oostersche Handel en Reederijen, Boelstra Olivier Stichting, Stichting Herbert Duintjer Fonds en de Vrienden van het Fries Museum.

Het Fries Museum wordt mede gefinancierd door de Ir. Abe Bonnema Stichting, de Provincie Fryslân, het Samenwerkingsverband Noord-Nederland, EZ/Kompas en de BankGiro Loterij.

De tentoonstelling Gezonken Schatten: geheimen van de Maritieme Zijderoute wordt mede mogelijk gemaakt door het Mondriaan Fonds (het publieke stimuleringsfonds voor beeldende kunst en cultureel erfgoed), Korea Foundation, LF2028, Van Achterbergh-Domhof, Prins Bernhard Cultuurfonds en Buchter-De Vries Fonds, Sint Anthony Gasthuis, Rijksdienst voor Cultureel Erfgoed, Club Céramique, Vereniging van Vrienden Keramiekmuseum Princessehof en M.A.O.C. Gravin van Bylandt Stichting.

Keramiekmuseum Princessehof wordt mede gefinancierd door het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap en Gemeente Leeuwarden.