this unjust mirror
te zien vanaf 10 oktober 2020

nieuwe expositie constant dullaart

Van 10 oktober 2020 tot en met 14 februari 2021 presenteert het Fries Museum in Leeuwarden de tentoonstelling Constant Dullaart: This Unjust Mirror. Het werk van de conceptuele kunstenaar draait om het internet. Constant Dullaart (Leiderdorp, 1979) doet al jaren onderzoek naar nepaccounts op social media, reclame en propaganda, thema’s die actueler dan ooit zijn. Zijn werk reflecteert op de bredere sociale en culturele effecten van manipulatieve nieuwe media. Met zijn tentoonstelling in het Fries Museum presenteert Dullaart zijn eerste museale solotentoonstelling.

“Een online account bij Facebook, Instagram, Google, Snapchat, Twitter of Telegram is snel aangemaakt.” aldus Hanne Hagenaars, samensteller van de tentoonstelling. “Likes zijn op deze platformen de maat voor je succes. Iedere ‘instagrammer’ gloeit op van veel likes, maar het vreemde is dat je die ook kunt kopen. Hier bestaat een grote markt voor. In landen als India en Bangladesh werken mensen dag in dag uit aan het maken van nep accounts om zo die likes te kunnen plaatsen voor de koper.”

oscar wilde
Een nieuw gedicht van Dullaart, gebaseerd op de woorden van het personage Lord Henry Wotton uit “Het Portret van Dorian Gray" van Oscar Wilde, vormt de basis van zijn eerste museale solotentoonstelling. Het is een samenkomst en spel met internet, wegwerp-identiteiten, propaganda en media kritiek. De expo in Leeuwarden neemt de bezoeker met verschillende installaties mee op een avontuurlijke reis in de duizelingwekkende wereld van online propaganda, nepnieuws en nepvolgers. Wat is echt en wat is niet echt op het internet? En wanneer is het werk van de kunstenaar?

constant dullaart
Constant Dullaart is een voormalig resident van de Rijksakademie in Amsterdam. Dullaart woont en werkt Berlijn, daarnaast werkt hij regelmatig in Amsterdam en is hij onderdeel van de Rapid Response Residency van Eyebeam in New York. In 2015 ontving hij de Prix Net-Art, de internationale prijs voor internetkunst. Zijn werken werden getoond in MCA, Chicago, Whitechapel Gallery London, Schirn Kunsthalle Frankfurt, Import Projects Berlin, Utah Museum of Contemporary Art, ZKM Karlsruhe, Victoria & Albert Museum London en MAAT Lisbon. Dullaart heeft verschillende tentoonstellingen samengesteld en doceerde aan universiteiten en academies in heel Europa.

Het Fries Museum wordt mede gefinancierd door de Ir. Abe Bonnema Stichting, de Provincie Fryslân, het Samenwerkingsverband Noord-Nederland, EZ/Kompas, de BankGiro Loterij.