compilatie wo2 in friesland

fries verzetsmuseum en fries film archief lanceren compilatie wo2 in friesland

29 juni 2020

In samenwerking met het Fries Film Archief lanceert het Fries Verzetsmuseum een film bij het educatieproject Fryslân 75 jier frij. De film is een nieuwe versie van de compilatie die vijf jaar geleden werd gemaakt. De beelden zijn geschoten door amateurfilmers tijdens de Tweede Wereldoorlog in Friesland. De vernieuwde compilatie is voorzien van een voice-over en laat ook fragmenten zien uit films die de afgelopen vijf jaar bij het Fries Film Archief zijn binnengekomen.

De film ging in première bij leerlingen uit groep 7 en 8, die via Schoolkade het programma Kind in oorlog volgen in het Fries Verzetsmuseum. De beelden vertellen over mobilisatie, de meidagen van 1940, bezetting, schaarste, verzet en bevrijding. Sommige beelden zijn met gevaar voor eigen leven gemaakt. De film is online te bekijken in het Nederlands en Fries via het YouTube-kanaal van het Fries Film Archief en op de website van het Fries Verzetsmuseum. Veel van het filmmateriaal is ook te zien in de tentoonstelling rond 75 jaar vrijheid in het Fries Museum.

tentoonstelling fries museum

In 2020 is het 75 jaar geleden dat Nederland bevrijd werd. Ter gelegenheid van dit jubileum toont het Fries Museum in samenwerking met Tresoar, het Fries Film Archief en Historisch Centrum Leeuwarden films en foto’s van de Tweede Wereldoorlog en de bevrijding in de provincie Friesland. In de tentoonstelling, die van 11 april t/m 6 september 2020 te zien is, worden bekende en minder bekende verhalen verteld over het dagelijks leven in Friesland in oorlogstijd. De tentoonstelling sluit aan bij het landelijke project De Tweede Wereldoorlog in 100 foto’s van het Nederlands Instituut voor Oorlogsdocumentatie (NIOD).

compilatie