claudy jongstra tijdelijk in fries museum

Claudy Jongstra vindt tijdens de coronacrisis tijdelijk een werkplaats in het Fries Museum om daar door te kunnen werken aan de monumentale installatie NINE voor Museum De Lakenhal. Deze installatie zal later dit jaar te zien zijn in de grote solotentoonstelling van Jongstra in Museum De Lakenhal in Leiden.

werkplaats claudy jongstra in fries museum
In het najaar van 2020 presenteert Museum De Lakenhal een grote solotentoonstelling van kunstenaar Claudy Jongstra. De nieuwe expositievleugel van het pas gerestaureerde en uitgebreide museum wordt dan helemaal gewijd aan haar werk. Naast bestaande projecten zal hier de grootste installatie uit de carrière van Jongstra worden getoond, resulterend in ruim 250 m2 zinnelijke beeldervaring. Voor de ontwikkeling van dit monumentale kunstwerk zocht Jongstra nog naar een geschikte werkruimte, wat niet eenvoudig bleek. Gelukkig schoot het Fries Museum te hulp: nu het museum tijdelijk gesloten is vanwege het coronavirus kan Jongstra de komende weken in de grote ontvangsthal van het museum werken. Daar zal zij een tijdelijk atelier inrichten, totdat het Fries Museum weer open gaat. Directeur Kris Callens: "We zijn blij dat we zelfs in deze moeilijke tijden kunnen bijdragen aan de realisatie van nieuwe kunst. Dat Claudy Jongstra als kunstenaar in Fryslân kan werken bij ons in de hal, waar een groot werk van haar permanent te zien is, maakt het een logische plek.

coronacrisis, claudy jongstra en de toekomst

Door de coronacrisis is het openbare leven stilgelegd. Velen vragen zich af hoe het straks verder moet: gaan we weer over tot de orde van de dag? Of gaat er onder invloed van deze crisis iets wezenlijks veranderen? In deze context is het werk van Claudy Jongstra actueler dan ooit. Met haar kunstwerken en levenswijze laat zij zien hoe wij de relatie tussen mens en natuur opnieuw kunnen vormgeven. In 2001 vestigde Jongstra zich in Friesland, waar zij met haar eigen kudde schapen werkt aan een oeuvre dat voornamelijk uit wol en zijde bestaat. Ze is een hartstochtelijk pleitbezorger van duurzaamheid, met oog voor het behoud van biodiversiteit op basis van historische planten- en zadenkennis. Als kunstenaar blaast zij nieuw leven in oude ambachten, zoals het weven en vervilten van wol. Alle materialen worden lokaal en duurzaam geproduceerd, in nauwe verbinding met de omringende gemeenschappen. Meta Knol, directeur Museum De Lakenhal: "We zijn er trots op dat we door deze bijzondere samenwerking met Claudy Jongstra kunnen laten zien wat de kracht is van duurzaamheid, lokale worteling en gemeenschapszin. Jongstra toont bovendien aan dat juist de verbinding met het verleden ons de weg kan wijzen naar de toekomst. Voor ons als museum is dat een positief en inspirerend voorbeeld, dat we graag delen met zoveel mogelijk anderen."

meekijken tijdens het proces

Het Fries Museum en Museum De Lakenhal werken samen met Studio Claudy Jongstra aan de totstandkoming van het nieuwe kunstwerk. Door middel van berichten op de verschillende social media platforms kan iedereen het ontstaansproces volgen en ondertussen kennis maken met de levensfilosofie en het inspirerende toekomstbeeld van Claudy Jongstra. Jongstra: "Bij het maken van kunst is voor mij een holistische benadering van fundamenteel belang. In mijn werk staan de regeneratieve landbouw, lokale materialen en behoud van oude kennis centraal. In deze tijd van coronacrisis blijkt dit nog relevanter en belangrijker dan voorheen. Nu de wereldwijde toeleveringsketens onder de huidige beperkingen staan, merken we de voordelen van het beschermen van lokale hulpbronnen en het nieuw leven inblazen van regionale productiesystemen."

langdurige samenwerking met museum de lakenhal

Museum De Lakenhal en Claudy Jongstra zijn in 2018 een langdurige samenwerking aangegaan. De kunstenaar en het museum vinden elkaar in de verbinding met de historische textielnijverheid, die in de permanente collectieopstelling rond 'Zeven Eeuwen Leids Laken' wordt getoond. Naast de bovengenoemde solotentoonstelling ontwierp Jongstra ook een Nieuw Leids Laken voor het museum: een wollen stof die op de meter wordt verkocht in de museumwinkel. De komende tentoonstelling wordt ontwikkeld in samenwerking met curator Nicole Roepers en gastcurator Suzanne Oxenaar, met een publicatie van uitgeverij See All This. Behalve de nieuwe installatie zal Jongstra ook het project WOVEN SKIN tonen. De openingsdatum van de tentoonstelling wordt bekend gemaakt als Museum De Lakenhal weer open gaat voor publiek.