circulaire sculpturen

29 juni 2020

Van 15 februari t/m 17 mei 2020 is in het Fries Museum Tenant of Culture: I forgot to tell you I've changed te zien. In de tentoonstelling presenteert Hendrickje Schimmel (Arnhem, 1990) het kledingstuk als sculptuur. Daarbij speelt duurzaamheid een belangrijke rol. Om stelling te nemen tegen de verspilling in de mode-industrie, fabriceert Schimmel nieuwe kleding uit restmateriaal, desnoods met chocoladevlekken er nog op. Van Westernlaarzen gemaakt van platgestreken oude schoenen tot een jas uit tweedehands leren tassen. Vodden krijgen een tweede leven en verworden in Schimmels handen tot stoffen kunstwerken.

Hendrickje Schimmel heeft Friese roots en woont en werkt nu in Londen. De kunstenaar werkt onder de naam Tenant of Culture, onder andere om commentaar te leveren op de merkencultuur en de verspilling binnen de mode-industrie. Als ‘huurder van cultuur’ ziet ze zichzelf meer als postproducer of voddenraper dan als autonome kunstenaar. ‘Ik neem bij wijze van spreken allerlei aspecten van de cultuur in bruikleen om er mijn interpretatie aan te geven.’ Daarbij gooit ze conventies overboord; het materiaal bepaalt de snit en een rits zit niet altijd op de gebruikelijke plek. Voortdurend vraagt ze zich af: hoe bepalen we wat moet worden opgeslagen, hersteld, beschermd en bewaard?

activiteiten
Hanne Hagenaars is de curator van Tenant of Culture: I forgot to tell you I've changed. Zij is sinds 1 mei 2019 werkzaam als conservator moderne en hedendaagse kunst van het Fries Museum in Leeuwarden. Gedurende de tentoonstelling geeft zij enkele exclusieve rondleidingen. Ook organiseert het museum zondag 22 maart een circulaire middag die in het teken staat van de kunst van Upcycling.