zilver voor escher op reis

fries museum wint zilver tijdens national heritage awards in londen

02 juli 2020

Het Fries museum heeft gisteren in Londen bij de uitreiking van de National Heritage Awards in de categorie international project of the year zilver gewonnen voor de tentoonstelling Escher op reis. The Australian National Maritime Museum won de eerste prijs, maar het Fries Museum kreeg van de jury een honourable mention. Directeur Kris Callens over het succes: “We leren steeds beter om als regionaal museum op dit internationale podium te presteren. Het zou mooi zijn als we dit vanuit Friesland kunnen volhouden.”

simon callaghan photography

Escher op reis (28-04-2018 t/m 28-10-2018) is met in totaal 256.450 bezoekers de meest succesvolle tentoonstelling in de geschiedenis van het Fries Museum. In de tentoonstelling volgde de bezoeker Eschers ontwikkeling van grafisch talent tot wereldberoemd kunstenaar. Met meer dan tachtig originele prenten, circa twintig tekeningen en diverse foto’s en voorwerpen traden bezoekers in de voetsporen van de reislustige graficus, die in Italië en Spanje inspiratie vond voor zijn bekendste werken. Het innovatieve tentoonstellingsontwerp van XPEX Amsterdam versterkte de beleving van Eschers leven en werk.

populair
Door de ongekende populariteit was het Fries Museum een half jaar lang bijna dagelijks uitverkocht en verruimde daarom meermaals de openingstijden. Bezoekers gaven de tentoonstelling gemiddeld een 8,4. Ook de pers had veel aandacht voor Escher op reis. NRC gaf de ‘prachtige expositie’ vijf sterren en noemde de tentoonstelling ‘adembenemend’ en ‘verbluffend mooi uitgelicht’. BBC kroonde Escher op reis tot ‘het artistieke hoogtepunt van Culturele Hoofdstad’ en New Scientist sprak van een ‘fraaie, verhelderende en veelomvattende tentoonstelling die absoluut een bezoek waard is’.

De tentoonstelling ‘Escher op reis’ wordt mede mogelijk gemaakt door hoofdsponsor ING, het Blockbusterfonds, het Mondriaan Fonds, de Gemeente Leeuwarden, St. Anthony Gasthuis, De Haan Advocaten & Notarissen, Leeuwarden-Fryslân Culturele Hoofdstad van Europa 2018, Aegon, Provinsje Fryslân en de BankGiro Loterij. Speciale dank gaat uit naar Mark Veldhuysen (M.C. Escher Stichting), Federico Guidiceandrea en Robin Lutz.

Het Fries Museum wordt mede gefinancierd door de Ir. Abe Bonnema Stichting, de Provincie Fryslân, het Samenwerkingsverband Noord-Nederland, EZ/Kompas, de BankGiro Loterij en Aegon.