vikingbier

De bekroonde Grutte Pier Brouwerij heeft een speciaal bier ontwikkeld voor de tentoonstelling Wij Vikingen in het Fries Museum. Rodulf de Viking is een zachte honingtripel van 7,5%. Honing is een belangrijk ingrediënt van het door Vikingen veel gedronken mede. De naam van het bier komt van de Viking Rodulf die in 873 n.Chr. met zijn manschappen Frisia binnenviel. De officiële lancering van het bier vindt plaats op vrijdag 11 oktober in speciaalbiercafé De Markies in Leeuwarden. Komt allen!

vikingbier van grutte pier brouwerij

Vanaf 19 oktober 2019 tot en met 15 maart 2020 presenteert het Fries Museum in Leeuwarden de tentoonstelling Wij Vikingen. Aan de hand van archeologische schatten ontdekt de bezoeker dat ‘Viking’ geen volk, maar een levensstijl was. Deze levensstijl omvatte meer dan alleen de beruchte plunderingen. De Vikingen waren namelijk ook zeer bedreven handelaren met een uitgebreid netwerk, waar ook de Nederlandse kustbewoners van profiteerden. Het kwam zelfs voor dat Nederlanders zich bij de Vikingen aansloten en deelnamen aan hun rooftochten. In Wij Vikingen vertellen meer dan 500 objecten uit binnen- en buitenland over de complexe relatie tussen de Nederlandse kustbewoners en Vikingen.

grutte pier
In 2015 begonnen Frans Filius en Renze Bil de Grutte Pier Brouwerij in Leeuwarden. Hun eerste bier, de Grutte Pier Tripel, won in 2015, 2016 én 2019 de titel van beste tripel van Nederland bij de World Beer Awards in Londen. Rodulf de Viking is inmiddels het achtste bier van de brouwerij en verkrijgbaar bij alle officiële verkooppunten.

rodulf
De beruchte Vikingleider Rodulf was de schrik van de Noordzee toen hij in het jaar 873 Friesland binnenviel. Hij beval de inwoners schatting te betalen of anders zou hij alle mannen vermoorden. De Friezen weigerden en gingen de confrontatie aan. In een bloedige strijd hakten ze Rodulf en 800 andere Vikingen in de pan. De Vikingen die het overleefden mochten pas vertrekken toen ze een flinke som zilver hadden betaald.

De tentoonstelling Wij Vikingen wordt mede mogelijk gemaakt door het Mondriaan Fonds, LF2028, Gemeente Leeuwarden, Prins Bernhard Cultuurfonds, Stichting Het Nieuwe Stads Weeshuis, Stichting St. Anthony Gasthuis, Vaderlandsch Fonds, Meindersma-Sybenga Stichting, Leeuwarder Ondernemerfonds, Stichting Siebolt Foundation, Directie der Oostersche Handel en Reederijen, Boelstra Olivier Stichting, Stichting Herbert Duintjer Fonds en de Vrienden van het Fries Museum.

Het Fries Museum wordt mede gefinancierd door de Ir. Abe Bonnema Stichting, de Provincie Fryslân, het Samenwerkingsverband Noord-Nederland, EZ/Kompas, de BankGiro Loterij en Aegon.