VHDG x fries museum

eerste editie van nieuwe reeks VHDG x fries museum

02 juli 2020

Een middag hedendaagse kunstenaars ontmoeten en direct meer ontdekken over de achterliggende thematieken van hun werk? Vind jij dat de hedendaagse kunst in Friesland wel een frisse bries kan gebruiken? Praat dan 23 maart mee in Kunstruimte H47! In samenwerking met het Fries Museum organiseert VHDG deze zaterdagmiddag de eerste editie van Bries voor makers en liefhebbers. Denk, praat en borrel mee: dit is Bries.

Op het podium drie kunstenaars waaronder Lennart Lahuis en Aebele Trijsburg. Michiel van Nieuwkerk, zelf beeldend kunstenaar en fotograaf, bevraagt de kunstenaars en zwengelt een debat aan. Het publiek mag vragen stellen, kritisch zijn en meedoen met het gesprek. Alleen luisteren mag natuurlijk ook. Aansluitend zijn er drank en hapjes. Bries is gratis bij te wonen op zaterdag 23 maart van 15.00 tot 17.00 uur in Kunstruimte H47, haniasteeg 47, Leeuwarden.

wat is bries?
Hoe creëer je een podium voor dialoog over de hedendaagse kunst in Friesland? Een frisse bries is nodig om voor verdieping te zorgen. Kunstinitiatief VHDG (Voorheen De Gemeente) en het Fries Museum slaan de handen ineen om te zorgen voor dialoog, discussie en inspiratie. Ook bevraagd Bries de gevoelige kwesties. Is er genoeg diepgang en diversiteit in de hedendaagse Friese kunstwereld? En hoe profileren Friese kunstenaars ten opzichte van de nationale en internationale kunstwereld? Bries gaat in meerdere edities in op deze vraagstukken en nodigt hier prikkelende kunstenaars en gespreksleiders bij uit.

bries gesprek & interview
Aebele Trijsburg
Aebele (Lochem, 1991) is beeldend kunstenaar en twijfelaar. Als hij het een zegt, vraagt hij zich af of het ander ook waar kan zijn. Zijn schilderijen, foto’s en beelden roepen in eerste instantie een serene en herkenbare wereld op maar in tweede instantie schoppen tegenstrijdige elementen de betekenis in de war. Het werk moet worden gezien als een uitnodiging om te zoeken, te duiden, te weerleggen en weer verder te zoeken.

Lennart Lahuis
Lennart Lahuis is geboeid door het thema ‘Tijd’. Zo inspireerde de Brexit hem om zijn nieuwste werk te maken. Hij zette het in context van de oorspronkelijke geografische verwijdering van Groot-Brittannië van het Europese vasteland. Lahuis speelt op een poëtische manier met zijn materialen en onderwerpen. In 2015 won de kunstenaar zowel de Koninklijke prijs voor de schilderkunst als de Piket Kunstprijs.

Margriet van Weenen
Margriet van Weenen (1983) leeft en werkt in Groningen. De oorsprong van haar werk ligt in de fotografie, een afbeelding van de al bestaande werkelijkheid. Voor Van Weenen is er nooit één afbeelding, maar altijd een serie of collectie. Haar projecten hebben vaak een (natuur) historisch thema, waarin de kunstenaar het visueel verleden verbindt met het heden.