verzetsmuseum drie weken dicht

Het Fries Verzetsmuseum gaat vanaf maandag 2 december drie weken dicht vanwege een herinrichting. Om het museum toegankelijker en voor een breder publiek aantrekkelijk te maken wordt de vaste presentatie aangepast. Een aantal objecten wordt gewisseld, tentoonstellingsteksten worden voortaan in vier talen aangeboden en de laatste zaal komt in het teken te staan van vrijheid anno nu. Hiermee wordt het Fries Verzetsmuseum klaargemaakt voor de toekomst en het herdenkingsjaar 2020. Op 21 december, de eerste dag van de kerstvakantie, opent het vernieuwde museum weer zijn deuren. Het Fries Museum, waar het Fries Verzetsmuseum onderdeel van uitmaakt, blijft de komende periode wel gewoon open.

Het Fries Verzetsmuseum is sinds 2013 een vast onderdeel van het Fries Museum. Het is een plek waar bezoekers de bewoners van Friesland in de jaren 1940-1945 ontmoeten. Friezen en niet-Friezen vertellen hoe zij de oorlog op het platteland in Friesland beleefden. Na de update worden deze verhalen nog krachtiger.

vrijheid nu

De Tweede Wereldoorlog vormde de directe aanleiding voor het opstellen van de Universele Verklaring van de Rechten van de Mens. De laatste zaal van het Fries Verzetsmuseum presenteert persoonlijke verhalen die geworteld zijn in de rechten die daarin zijn vastgelegd. De presentatie laat zien welke vrijheden we hebben gekregen na de oorlog. Meerdere inwoners van Friesland vertellen hier hun persoonlijke verhaal. Bezoekers krijgen zo een nieuwe blik op mensenrechten anno nu.

75 jaar vrijheid

Volgend jaar vieren Nederland en Friesland dat het 75 jaar geleden was dat de Tweede Wereldoorlog werd beëindigd. Het hele jaar worden er in Nederland speciale activiteiten, herdenkingen en evenementen georganiseerd. Ook het Fries Verzetsmuseum doet hier aan mee. Naast de vaste opstelling biedt het museum van 11 april 2020 t/m 6 september 2020 een podium voor diverse projecten in het kader van 75 jaar vrijheid in Friesland.

Het Fries Verzetsmuseum is onderdeel van het Fries Museum.