samenwerking kwadrantgroep

fries museum en zorginstelling kwadrantgroep gaan samenwerking aan

02 juli 2020

Het Fries Museum en de KwadrantGroep slaan de handen ineen. Gisteren tekenden museumdirecteur Kris Callens en Ester Kuiper namens de Raad van Bestuur van de zorgorganisatie een samenwerkingsovereenkomst. Als onderdeel van de partnership gaat het museum samen met medewerkers van KwadrantGroep diverse activiteiten organiseren voor kwetsbare ouderen. De eerste rondleidingen door het museum met bewoners van verpleeghuis Parkhoven hebben inmiddels al plaatsgevonden.

Foto door Lucas Kemper

KwadrantGroep en het Fries Museum hebben elkaar gevonden in de overtuiging dat musea voor iedereen toegankelijk moeten zijn, ongeacht leeftijd, achtergrond, overtuiging of beperking. Een team museumdocenten heeft een training gevolgd voor het rondleiden van mensen met dementie. Bij deze ziekte wordt het kortetermijngeheugen aangetast. Door in de speciale rondleidingen juist het langetermijngeheugen aan te spreken wordt sociaal contact gestimuleerd en neemt het zelfvertrouwen en gevoel van waardigheid toe bij mensen met dementie.

workshops
Naast rondleidingen door het museum gaan beide partijen aan de slag om workshops op locatie aan te bieden voor bewoners die slecht ter been zijn. Een voorbeeld hiervan is de ‘Kunstpraat-middag’. Bewoners delen tijdens deze middag een verhaal aan de hand van een erfgoedobject of kunstwerk met een museummedewerker. Deze gesprekken helpen om persoonlijke herinneringen op te halen. Ook worden er inspiratiesessies georganiseerd voor welzijnscoördinatoren van de zorginstelling zodat zij zelf aan de slag kunnen met creatieve activiteiten voor de bewoners.

persoonsgerichte zorg
Ester Kuiper, lid van de Raad van Bestuur van de KwadrantGroep, is blij met de samenwerking met het Fries Museum. “Tijdens Culturele Hoofdstad 2018 hebben we intensief samengewerkt en het is mooi dat we dit voort kunnen zetten. Het past prachtig bij onze visie op persoonsgerichte zorg dat we bewoners en cliënten culturele activiteiten kunnen bieden. Ieder mens is anders en wordt blij van andere dingen. De een puzzelt graag en de ander bloeit op van een schilderij. De KwadrantGroep wil het samen met het Fries Museum mogelijk maken dat mensen ook daarin zoveel mogelijk zichzelf kunnen zijn en blijven.”

Het Fries Museum wordt mede gefinancierd door de Ir. Abe Bonnema Stichting, de Provincie Fryslân, het Samenwerkingsverband Noord-Nederland, EZ/Kompas, de BankGiro Loterij en Aegon.