herdenken met lezingen, rondleidingen en stadswandelingen

open joodse huizen

02 juli 2020

In het kader van Open Joodse Huizen zijn er op zondag 28 april speciale activiteiten in het Fries Verzetsmuseum. WO2 deskundige Hans Groeneweg vertelt over Joodse families en de Joodse gemeenschap in Leeuwarden. Tiede van der Weij, de zoon van een verzetsslachtoffer, geeft een lezing over de verzetsachtergrond van de drukkersfamilie Van der Weij uit Leeuwarden. De rondleiding en de lezing zijn kosteloos bij te wonen. Aanmelden kan op de dag zelf in de museumhal.

Het Fries Verzetsmuseum doet mee aan Open Joodse Huizen. Op zondag 28 april worden er in 22 steden in Nederland herdenkingsbijeenkomsten gehouden. Directe getuigen, nazaten en kenners vertellen verhalen over vervolging, verzet en bevrijding aan de hand van foto’s, films, dagboekfragmenten, gedichten, literatuur en muziek. Loop in het Fries Verzetsmuseum mee met een bijzondere rondleiding of sluit aan bij een lezing.

de joodse gemeenschap in leeuwarden
WO2-deskundige Hans Groeneweg vertelt in een rondleiding verhalen over Joodse families en de Joodse gemeenschap in Leeuwarden. Hoe veranderde deze tijdens en na de oorlog? Met welk idee vertrokken gezinnen uit Leeuwarden? Groeneweg geeft de rondleiding tweemaal, van 13.40 tot 14.10 uur en van 15.00 tot 15.30 uur.

illegale drukkers
De drukkersfamilie Van der Weij print illegale verzetsbladen zoals ‘Vrij Nederland’ en ‘Trouw’ in hun drukkerij aan de Schans in Leeuwarden. In de zaak werkt Pieter van der Weij en zijn vier zoons. Op 20 maart 1944 valt de bezetter binnen en worden de vader en drie zoons opgepakt en op transport gesteld naar Vught. Een vierde zoon, Klaas, was ziek en mocht thuis blijven. Zijn vader en drie broers kwamen om in de kampen.

Tiede van der Weij vertelt op 28 april in het Fries Museum over zijn familie, de verzetsactiviteiten en de impact die de oorlog heeft gehad op hun gezin. De lezing is van 14.20 tot 14.40 uur en van 15.40 tot 16.00 uur.

4 en 5 mei
Tijdens de Dodenherdenking op 4 mei is de museumhal het startpunt voor de Amnesty Rights Walk. Tijdens deze stadswandeling ontdek je waar in Leeuwarden tijdens WO2 mensenrechten werden geschonden. Ook test je je mensenrechtenkennis met quizvragen. Starttijden zijn 12.00 en 14.30 uur. De wandelingen sluiten aan op een rondleiding door het Verzetsmuseum. Diezelfde middag is er doorlopend een workshop in de museumhal waarbij je een boodschap kan tekenen of schrijven op een vlaggetje. Deze vlaggen zijn te zien op het bevrijdingsfestival op 5 mei. Voor kinderen is er op het bevrijdingsfestival een creatieve workshop van het Fries Verzetsmuseum en Keramiekmuseum Princessehof waarin ze hun eigen vrijheidstegeltje maken. Zoek de workshoptent op aan de Groeneweg in Leeuwarden.