nieuwe conservator

fries verzetsmuseum

Marre Faber-Sloots wordt vanaf 1 februari 2020 de nieuwe conservator van het Fries Verzetsmuseum in Leeuwarden. Momenteel is zij communicatiemedewerker en projectleider bij Tresoar, waar zij regelmatig wordt ingezet bij projecten rond de Tweede Wereldoorlog. Ook is zij bestuurslid van de Stichting Bevrijdingsfestival Fryslân. Met deze jonge, enthousiaste conservator en historicus versterkt het Fries Verzetsmuseum zijn positie als nationaal zichtbare plek voor ontmoetingen rond het erfgoed van de Tweede Wereldoorlog en rond de moeilijke keuzes die mensen moeten maken in bijzondere tijden.

“In mijn werk ben ik altijd op zoek naar verhalen. Achter iedere brief, persoonsbewijs of object schuilt een mens, een verhaal. Het is mijn doel als conservator om deze verhalen te blijven vertellen, zodat ze niet worden vergeten. Daarin wil ik de lijn voortzetten die is ingezet door mijn voorganger Hans Groeneweg”, aldus Faber-Sloots. Zij zal zich de komende jaren ontwikkelen tot het gezicht van het Verzetsmuseum. Daarnaast zal ze zich bezighouden met het vormen en beheren van de collectie en werken aan een nieuwe vaste presentatie van het Verzetsmuseum.

Directeur Kris Callens is blij met de benoeming: ”Faber-Sloots verstaat de kunst van het vertellen van verhalen, en van het schrijven en spreken over de universele thema’s op het cruciale werkgebied van het Verzetsmuseum. Zij zal haar grote kennis en netwerk goed kunnen inzetten bij verwervingen voor onze waardevolle collectie en in ons tentoonstellingsprogramma. Met haar aan boord kan het Fries Verzetsmuseum zijn belangrijke rol als plek voor reflectie, empathie en inspiratie ten volle waarmaken. Ik kijk erg uit naar de samenwerking.”

marre faber-sloots
Marre Faber-Sloots (1990) is afgestudeerd historicus en journalist. Ze werkte onder andere bij Omrop Fryslân en het Fries Historisch en Letterkundig Centrum Tresoar. Zij is al eerder als stagiaire, vrijwilliger en museumdocent aan het verzetsmuseum verbonden geweest.

fries verzetsmuseum
Het Fries Verzetsmuseum is sinds 2013 een vast onderdeel van het Fries Museum. Het is een plek waar bezoekers de bewoners van Friesland in de jaren 1940-1945 ontmoeten. Friezen en niet-Friezen vertellen hoe zij de oorlog op het platteland in Friesland beleefden: verzet en vervolging, maar geen hongerwinter; wel vluchtelingen en mensen die van heinde en verre melk en voedsel kwamen halen. Het Fries Verzetsmuseum vertelt verhalen. Verhalen die raken, confronteren en aan het denken zetten. Over mensen die moeilijke keuzes moesten maken in een bijzondere tijd. Ooggetuigen en voorwerpen met een persoonlijk verhaal brengen de oorlog heel dichtbij. Centraal staan onderwerpen als de luchtoorlog boven Friesland, het verzet tegen de bezetter en het onderduiken. Er is speciale aandacht voor de spectaculaire Overval van het Friese verzet op het Huis van Bewaring in Leeuwarden.

Het Fries Verzetsmuseum is onderdeel van het Fries Museum.

Het Fries Museum wordt mede gefinancierd door de Ir. Abe Bonnema Stichting, de Provincie Fryslân, het Samenwerkingsverband Noord-Nederland, EZ/Kompas, de BankGiro Loterij en Aegon.