nieuwe aankoop

fries museum verwerft stilleven françois de geest

02 juli 2020

Met steun van de Vereniging Rembrandt en mede dankzij haar Dorodarte Kunst Fonds heeft het Fries Museum in Leeuwarden een bloemstilleven uit 1653 gekocht van François de Geest. Op het werk is een vaas te zien van blauwwit porselein, gevuld met rozen en omgeven door vlinders, rupsen en kevers. De tekening is toegevoegd aan de tentoonstelling Verzameld werk: de rijke collectie van Friesland, die op 20 april opende in het Fries Museum.

Bijzonder aan het stilleven is het afgebeelde vaasje. De vaas is verwant aan het porselein uit de periode 1640-1643, dat gevonden werd aan boord van een gezonken Chinese jonk. Het zeilschip, tegenwoordig bekend als het Hatcherwrak, vervoerde grote hoeveelheden Chinees porselein voor de Nederlandse markt. Het stilleven van François de Geest toont aan dat dit type porselein al snel een plek had gevonden in Nederlandse huishoudens.

collectie
Stilleven met rozentak in vaas van Chinees overgangsporselein met vlinders en insecten is een grote toevoeging aan de collectie van het museum. In de rijke verzameling van het Fries Museum bevond zich nog geen enkele 17de eeuws bloemstilleven, hoewel ‘blomstuckies’ of ‘blompotties’ regelmatig in Friese boedels uit die tijd worden aangetroffen.

François de Geest, Stilleven met rozentak, 1653. Collectie Fries Museum, aangekocht met steun van Vereniging Rembrandt en haar Dorodarte Kunst Fonds

françois de geest
François de Geest (c. 1627-1682) is geboren en getogen in Leeuwarden. Hij komt uit een Friese kunstenaarsfamilie. De Geest is een groot liefhebber van tuinen en nauwkeurig beschouwer van de natuur. Hij behoort tot de kleine groep kunstenaars die zich verre houden van het schilderen van uitbundige boeketten, een geliefd onderwerp in de zeventiende eeuw. In plaats daarvan concentreert hij zich op de gedetailleerde weergave van enkele bloemen met of zonder glanzende insecten. Werk van zijn hand komt zelden of nooit op de kunstmarkt.

vereniging rembrandt
De Vereniging Rembrandt helpt bij kunstaankopen die ertoe doen. Gemiddeld doet zij dat 25 keer per jaar. Elke steunaanvraag, of er nu miljoenen worden gevraagd of enkele honderden euro’s, gaat langs een groep van experts. Zij kijken naar de betekenis van de beoogde aankoop voor zowel het aanvragende museum als het Nederlandse openbaar kunstbezit als geheel. De Vereniging Rembrandt bestaat sinds 1883 en telt inmiddels meer dan 15.500 leden. Wie wil zien welke bijzondere aankopen zij heeft helpen realiseren en wat zij nog meer doet voor de Collectie Nederland, ga naar www.verenigingrembrandt.nl.

De tentoonstelling Verzameld werk wordt mede mogelijk gemaakt door Vereniging Rembrandt, het Mondriaan Fonds, de BankGiro Loterij, de Ottema-Kingma Stichting, de Wassenbergh-Clarijs-Fontein Stichting en de Vrienden van het Fries Museum.

Het Fries Museum wordt mede gefinancierd door de Ir. Abe Bonnema Stichting, de Provincie Fryslân, het Samenwerkingsverband Noord-Nederland, EZ/Kompas, de BankGiro Loterij en Aegon.