kijkje achter de schermen

fries museum biedt kijkje achter de schermen in serie fan ús

In het nieuwe programma Fan ús van Omrop Fryslân laat het Fries Museum in vijf afleveringen het reilen en zeilen van de collectie zien. Met meer dan 200.000 voorwerpen verzamelt het museum al bijna 150 jaar de verhalen van Friesland. Conservatoren en collectiemedewerkers van het museum vertellen over de totstandkoming van de enorme verzameling Fries erfgoed. De serie wordt vanaf dinsdag 4 juni om 17.35 uur uitgezonden op Omrop Fryslân.

Museumdirecteur Kris Callens is blij met de samenwerking met Omrop Fryslân: ‘Door deze serie kunnen we de achterkant van ons museumbedrijf laten zien. Zo krijgt het Friese publiek een beeld van wat de vele professionals en vrijwilligers aan werk verrichten om de rijkste regionale collectie van Nederland te ontwikkelen en te bewaren. Dat doen we niet voor onszelf maar ten dienste van de hele samenleving.’

collectie
In de vijfdelige serie wordt uitgelicht hoe het Fries Museum voorwerpen koopt, krijgt, (uit)leent, restaureert en er soms afscheid van moet noemen. Zo is onder andere het verhaal te zien van Pim Dinghs uit Brussel, die een echte Alma-Tadema vond op de antiekmarkt. Hij besluit dat er maar een plek voor de tekening is: het Fries Museum. Hoe voelt het voor hem om kunsthandelaar voor een dag te zijn en hoe gaat het museum vervolgens over tot aankoop? Ook wordt het verhaal verteld van een zeldzame 16de-eeuwse glazen beker, die via het televisieprogramma Tussen Kunst en Kitsch in de tentoonstelling Verzameld werk belandde. Daarnaast wordt stilgestaan bij het ontzamelen van objecten. Collectiemedewerkers vertellen over het tijdrovende en zorgvuldige proces waarin voorwerpen die niet goed meer bij het museum passen een nieuwe bestemming krijgen.

verzameld werk
Gelijktijdig is in het Fries Museum de tentoonstelling Verzameld werk: de rijke collectie van Friesland te zien. Hierin ontdek je dat de verzameling constant in beweging is. Van schilderijen en glas tot zilver en textiel: de collectie van het Fries Museum toont Friesland in al haar culturele rijkdom. Daarmee beheert het museum een schatkamer voor komende generaties.

De tentoonstelling Verzameld werk wordt mede mogelijk gemaakt door Vereniging Rembrandt, het Mondriaan Fonds, de BankGiro Loterij, de Ottema-Kingma Stichting, de Wassenbergh-Clarijs-Fontein Stichting en de Vrienden van het Fries Museum.

Het Fries Museum wordt mede gefinancierd door de Ir. Abe Bonnema Stichting, de Provincie Fryslân, het Samenwerkingsverband Noord-Nederland, EZ/Kompas, de BankGiro Loterij en Aegon.