het liefdesleven van rembrandt en saskia

Meer weten over het bewogen huwelijk van Rembrandt van Rijn? Leonore van Sloten, conservator van Museum het Rembrandthuis, geeft een lezing in het Fries Museum over het huwelijksleven van de Hollandse meester en zijn Friese bruid. De lezing is op zaterdag 26 januari om 13.30 uur en kost €5,- exclusief museumentree, aanmelden kan via de website van het museum. In het kader van de tentoonstelling Rembrandt & Saskia: Liefde in de Gouden Eeuw geven verschillende experts lezingen over wisselende thema’s die te maken hebben met het beroemde bruidspaar.

In 1634 trouwt Rembrandt van Rijn met Saskia Uylenburgh in het Friese Sint Annaparochie. Zij de dochter van een Friese rechter, hij een succesvol schilder. Na de bruiloft verhuist het koppel naar Amsterdam, waar Rembrandt zijn atelier heeft. Wat deed de Friese Saskia eenmaal aangekomen in Amsterdam? En hoe ging het pasgetrouwde stel om met het tragische overlijden van drie van hun kinderen? Kunsthistorica Leonore van Sloten is conservator van Museum het Rembrandthuis en weet alles over het leven van de beroemde schilder. Aanmelden voor de lezing op zaterdag 26 januari om 13.30 uur kan via de website van het Fries Museum.

rembrandtjaar
In 2019 wordt het 350e sterfjaar van Rembrandt van Rijn geëerd met tal van activiteiten in onder andere Den Haag, Leiden, Leeuwarden en Amsterdam. Het Fries Museum vormt met Rembrandt en Saskia: Liefde in de Gouden Eeuw de prelude van het themajaar Rembrandt en de Gouden Eeuw. Met meer dan 250 voorwerpen en maar liefst 23 werken van de Hollandse meester duik je in het liefdesleven van de Gouden Eeuw. Met de tentoonstelling presenteert het museum absolute topstukken, waaronder het portret van Saskia dat Rembrandt na haar dood voltooide, welke voor het eerst in ruim 250 jaar in Nederland te zien is.

De tentoonstelling ‘Rembrandt & Saskia: Liefde in de Gouden Eeuw’ wordt mede mogelijk gemaakt door de Wassenbergh-Clarijs-Fontein Stichting, Gemeente Leeuwarden, Prins Bernhard Cultuurfonds, Stichting Het Nieuwe Stads Weeshuis, Ondernemersfonds Leeuwarden, de Rijksoverheid (de Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed heeft namens de Minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap een indemniteitsgarantie toegekend), Stichting Dorodarte, Siebolt Foundation en de Vrienden van het Fries Museum.

Het Fries Museum wordt mede gefinancierd door de Ir. Abe Bonnema Stichting, de Provincie Fryslân, het Samenwerkingsverband Noord-Nederland, EZ/Kompas, de BankGiro Loterij en Aegon.