hanne hagenaars

nieuwe conservator moderne en hedendaagse kunst

Hanne Hagenaars is vanaf 1 mei 2019 de nieuwe conservator moderne en hedendaagse kunst van het Fries Museum in Leeuwarden. Hagenaars is momenteel docent aan de Gerrit Rietveld Academie, adviseur bij het Mondriaan Fonds, curator van verschillende tentoonstellingen en voormalig hoofdredacteur en oprichter van het kunstmagazine Mister Motley. Met deze ervaren en toonaangevende conservator versterkt het Fries Museum zijn positie als nationaal zichtbare plek voor moderne en hedendaagse kunst.

Hanne Hagenaars, foto door Friso Keuris

“Ik kijk er erg naar uit om in het Fries Museum kunst te verwerven en tentoonstellingen te maken die relevant zijn voor Friesland en Nederland, maar die ook internationale allure hebben. Zo wil ik de lijn voortzetten die is ingezet door mijn voorganger Eelco van der Lingen”, aldus Hagenaars. Directeur Kris Callens is trots op de benoeming: “Hanne Hagenaars maakt heel aansprekende tentoonstellingen en weet op een inspirerende en toegankelijke manier over hedendaagse kunst te schrijven en te spreken. Zij zal haar grote en internationale artistieke netwerk goed kunnen inzetten bij verwervingen voor onze waardevolle collectie en in ons tentoonstellingsprogramma. Met Hanne aan boord kan het Fries Museum zijn groeiende rol als nationaal zichtbare plek voor beeldende kunst ten volle waarmaken. Ik kijk erg uit naar de samenwerking.”

hanne hagenaars

Hanne Hagenaars studeerde kunstgeschiedenis aan de Universiteit Utrecht. Ze heeft als docent gewerkt bij de Willem de Kooningacademie, Hogeschool voor de Kunsten / Artez in Arnhem, de Gerrit Rietveld Academie en de Koninklijke Academie voor Beeldende Kunst. Van 2003 tot 2013 was ze hoofdredacteur van het kunstmagazine Mister Motley,waarvan ze ook initiatiefnemer was. Ze is curator geweest van veel tentoonstellingen, waaronder in Arti et Amicitiae (Amsterdam), Kunstvereniging Diepenheim, De Paviljoens in Almere, het Sandberg Instituut, Biënnale Gelderland, De Garage Rotterdam, Museum het Valkhof en recent in Museum Kranenburgh. Daarnaast is ze met regelmaat jury- en commissielid op het vlak van beeldende kunst.

Het Fries Museum opende in 2013 in zijn nieuwe museumgebouw in het centrum van Leeuwarden. De rijke collectie, van archeologische schatten en zilver uit de Gouden Eeuw tot hedendaagse kunst, vertelt verhalen over Friesland in de wereld. Sinds de heropening won het museum de BankGiro Loterij Museumprijs 2015, de Turing Toekenning en de Global Fine Arts Award voor de tentoonstelling Alma-Tademaklassieke verleiding. De collectie is sinds 2016 ondergebracht in het nieuwe en duurzame Kolleksjesintrum Fryslân. Het Fries Museum organiseert talloze activiteiten en uiteenlopende tentoonstellingen, zoals de blockbusters Alma-Tadema, klassieke verleiding en Escher op reis, en dehedendaagse presentaties Phantom Limb en Éric van Hove: Fenduq.

Het Fries Museum wordt mede gefinancierd door de Ir. Abe Bonnema Stichting, de Provincie Fryslân, het Samenwerkingsverband Noord-Nederland, EZ/Kompas, de BankGiro Loterij en Aegon.