fryske motor onthuld in fries museum

Afgelopen maandag werd in het Fries Museum het nieuwste kunstwerk van Éric Van Hove onthuld. Onder zijn leiding hebben veertig Friese, Marokkaanse, Zweedse en Indonesische ambachtsmensen ruim negen maanden aan Us Heit (Claas Jaguar OM422-V8) gewerkt. Alle 295 onderdelen van het motorblok van een veldhakselaar werden nagemaakt in uiteenlopende ambachten, van Marokkaans houtwerk tot Hindelooper schilderwerk en van Indonesisch snijwerk tot Zweeds glaswerk. De laatste weken hebben de vakmannen en -vrouwen hun onderdelen passend gemaakt en samengevoegd in de werkplaats van het museum in de Blokhuispoort. Het werk is nog tot en met 5 januari 2020 te zien in het Fries Museum in Leeuwarden.

Het motorblok staat voor de kunstenaar symbool voor de industrialisatie, die in veel landen het einde betekende van het klassieke ambacht. Met zijn imposante replica’s zet Van Hove traditionele ambachten opnieuw op de kaart. Als basis voor het nieuwe kunstwerk koos de kunstenaar voor een Claas Jaguar veldhakselaar, een populair landbouwvoertuig op het Friese platteland. Na een gedicht van Dichter des Vaderlands Tsead Bruinja werd het werk onthuld in het bijzijn van de betrokken ambachtslieden, de leerlingen van het Gomarus College en Piter Jelles YnSicht en studenten van het Friesland College en ROC Friese Poort die het afgelopen jaar bij de vakmensen in Friesland en in Marokko in de leer zijn geweest, en de vrienden van het Fries Museum.

tentoonstelling
Nog tot en met 5 januari 2020 presenteert het Fries Museum in Leeuwarden de grote overzichtstentoonstelling Éric Van Hove: Fenduq. Met een team van internationale ambachtslieden reproduceert Van Hove (Algerije, 1975) industriële motorblokken en voertuigen. Honderden onderdelen worden met de hand nagemaakt van materialen als hout, keramiek en koper. Van Hove combineert de schoonheid van design met actuele thema’s als de verdeling van welvaart en de verschillen tussen het westen en de rest van de wereld.

fenduq
Fenduq is de naam van het atelier van Van Hove. De naam is een samenvoeging van ‘fenn’ (het Arabische woord voor kunst) en ‘funduq’. Funduqs waren tijdelijke handelsposten waar rondtrekkende karavanen neerstreken om handel te drijven en hun netwerk te onderhouden. In Fenduq komen ambachtslieden, kunstenaars, economen en andere betrokkenen samen. Het is een plek voor productie, maar ook voor dialoog. Fenduq versterkt de bestaande talenten en kwaliteiten van de ambachtslieden en biedt ze een betere positie binnen de Marokkaanse maatschappij.

éric van hove
Éric Van Hove werd in 1975 geboren in Guelma (Algerije). Hij groeide op in Kameroen als zoon van Belgische ingenieurs die zich inzetten voor ontwikkelingsprojecten. Toen hij 14 was keerde het gezin terug naar België. Na zijn studie aan de kunstacademie in Brussel ging hij naar Japan, waar hij zijn masters en PHD behaalde. Daarna woonde hij kort in België voordat hij zich meer permanent in Marrakesh vestigde. In 2014 brak hij internationaal door dankzij zijn deelname aan de Biënnale van Marrakesh.

De tentoonstelling Éric Van Hove: Fenduq wordt mede mogelijk gemaakt door Aegon, de Provincie Fryslân, de BankGiro Loterij, het Mondriaan Fonds (het publieke stimuleringsfonds voor beeldende kunst en cultureel erfgoed), het VSB fonds, Fonds 21, HAMOFA, Stichting Het Nieuwe Stads Weeshuis, M.A.O.C. Gravin van Bylandt Stichting, Vrienden van het Fries Museum, GLASMA en Beldi Country Club.

Aan de Fryske Motor werkten mee: Titus Stallmann (Hindelooper schilderwerk), Erno Korpershoek (Fries kerfsnijwerk), Rikus Oswald (keramiek; o.a. aardewerk en tinglazuur), Lies van Huet (keramiek), Sanne Bergsma en Theo van Halsema (zilver- en goudsmeden), Jilles en Hannes Scherjon (klompenmaken), Frank Kroondijk en Rolf Doderlein De Win (3D-printen), AbedelaaIi Arib en Mustapha el Moufdi (kopersmeden), Mohamed Ouahaddou (beensnijden), Mehdi Ghinati en Abdelkadere ´Dragon´ Hmidouch (houtbewerken), Abderrahim Boutkrout en Abdelghafour Boutkrout (houtsnijden), Mustafa Jaouale (kopersmeden), Abdeljalil Ait Boujmiâa (aluminiumgieten), Noureddine El Miraoui (afwerking), Abdelatif Boulaadam (monteur), Anders Wennerhag en Peter Kuchinke (glasblazen) en Wayan Lila (beensnijden).