fryske motor

Glanzend hout, blinkend koper, geslepen parelmoer. Materialen van over de hele wereld komen samen in de ambachtelijk gereproduceerde motorblokken van Éric Van Hove (Algerije, 1975). Van de kleinste schroefjes tot de cilinderkop: elk onderdeel wordt met de hand nagemaakt door internationale ambachtslieden, onder leiding van Van Hove. De grote overzichtstentoonstelling Éric Van Hove: Fenduq laat zien wat mensenhanden kunnen maken. Tegelijk zet het werk van de kunstenaar aan tot nadenken over globale vraagstukken.

fryske motor

Speciaal voor het Fries Museum ontwikkelt de kunstenaar een gloednieuw werk. Gedurende de tentoonstelling werken Friese, Marokkaanse, Zweedse en Indonesische vakmensen aan de reproductie van de motor uit een veldhakselaar. De Claas Jaguar veldhakselaar is een geliefd landbouwvoertuig op het Friese platteland. De motor wordt gemaakt van uiteenlopende materialen*; van Marokkaans houtwerk tot Hindelooper schilderwerk en van Indonesisch snijwerk tot Zweeds glaswerk. In de tentoonstellingsruimte is de voortgang van dit dynamische project te volgen. Het motorblok dat als basis wordt gebruikt is aangeboden door HAMOFA.