friese studenten naar marokko

aan de slag bij kunstenaar éric van hove in marokko

02 juli 2020

Op uitnodiging van het Fries Museum reizen een aantal leerlingen van het CSG Comenius en studenten van het Friesland College van 9 t/m 14 mei af naar het atelier van Éric Van Hove in Marrakesh. Het museum laat sinds 2 februari een grote overzichtstentoonstelling van de kunstenaar zien, waarin ambacht voorop staat. De leerlingen van het VMBO en de studenten van de MBO-opleiding creatief vakmanschap gaan in atelier Fenduq meekijken en –werken met het ambachtsteam van Van Hove.

Geniet na met de aftermovie van filmstudenten Lienke, Renate en Simon van de opleiding D’Drive van het Friesland College!

Video door Lienke Luiking van Andringa, Renata Szymczyk en Simon Zwier. Studenten D'Drive, Friesland College.

In het kader van de ambachtelijke tentoonstelling worden de jongeren uitgedaagd zelf de handen uit de mouwen te steken. De jongeren hebben er al een werkperiode opzitten bij verschillende Friese ambachtslieden die meewerken aan de Fryske Motor. Met de uitwisseling wil het museum de jongeren een gevoel van trots meegeven over hun eigen vaardigheden. Ook hebben ze de kans om bij excellente vakmensen in de leer te gaan en te ervaren welke indrukwekkende rol ambacht in Marokko speelt. Later in het voorjaar volgen ook leerlingen van Piter Jelles YnSicht en studenten van ROC Friese Poort.

tentoonstelling
Nog het hele jaar presenteert het Fries Museum in Leeuwarden de grote overzichtstentoonstelling Éric Van Hove: Fenduq. Met een team van internationale ambachtslieden reproduceert Van Hove (Algerije, 1975) industriële motorblokken en voertuigen. Honderden onderdelen worden met de hand nagemaakt van materialen als hout, keramiek en koper. Het motorblok staat voor Van Hove symbool voor de industrialisatie, die in veel landen het einde betekende van het klassieke ambacht. Met zijn indrukwekkende replica’s streeft de kunstenaar naar een herwaardering van vakmanschap.

fenduq
Fenduq is de naam van het atelier van Van Hove. De naam is een samenvoeging van ‘fenn’ (het Arabische woord voor kunst) en ‘funduq’. Funduqs waren tijdelijke handelsposten waar rondtrekkende karavanen neerstreken om handel te drijven en hun netwerk te onderhouden. In Fenduq komen ambachtslieden, kunstenaars, economen en andere betrokkenen samen. Het is een plek voor productie, maar ook voor dialoog. Fenduq versterkt de bestaande talenten en kwaliteiten van de ambachtslieden en biedt ze een betere positie binnen de Marokkaanse maatschappij.

fryske motor
Speciaal voor het Fries Museum ontwikkelt de kunstenaar een nieuw werk. Gedurende de tentoonstelling werken Friese, Marokkaanse, Zweedse en Indonesische vakmensen aan de reproductie van de motor uit een Claas Jaguar veldhakselaar. Dit landbouwvoertuig is erg geliefd op het Friese platteland. De motor wordt gemaakt van uiteenlopende materialen; van Marokkaans houtwerk tot Hindelooper schilderwerk en van Indonesisch snijwerk tot Zweeds glaswerk. In de tentoonstelling is de voortgang van dit project te volgen.

éric van hove
Éric Van Hove werd in 1975 geboren in Guelma (Algerije). Hij groeide op in Kameroen als zoon van Belgische ingenieurs die zich inzetten voor ontwikkelingsprojecten. Toen hij 14 was keerde het gezin terug naar België. Na zijn studie aan de kunstacademie in Brussel ging hij naar Japan, waar hij zijn masters en PHD behaalde. Daarna woonde hij kort in België voordat hij zich meer permanent in Marrakesh vestigde. In 2014 brak hij internationaal door dankzij zijn deelname aan de Biënnale van Marrakesh.

De tentoonstelling Éric Van Hove: Fenduq wordt mede mogelijk gemaakt door Aegon, de Provincie Fryslân, de BankGiro Loterij, het Mondriaan Fonds (het publieke stimuleringsfonds voor beeldende kunst en cultureel erfgoed), het VSB fonds, Fonds21, HAMOFA, Stichting Het Nieuwe Stads Weeshuis, M.A.O.C. Gravin van Bylandt Stichting, Vrienden van het Fries Museum, GLASMA en Beldi Country Club.