fries museum presenteert werk auke de vries

Vanaf vrijdag 13 september is de tentoonstelling van Auke de Vries (Bergum, 1937) te zien in het Fries Museum in Leeuwarden. Met staande en hangende sculpturen en een selectie uit zijn persoonlijke beeldarchief krijgt de bezoeker meer dan ooit inzicht in zijn werkproces. Auke de Vries is de winnaar van de GERRIT BENNERprijs 2019 voor beeldende kunst, als bijzondere waardering voor zijn oeuvre. De tentoonstelling is tot en met 5 januari 2020 te zien.

‘Kleine ontploffinkjes van kleuren en vormen, van metaal, karton, hout en ijzerdraad’ noemde NRC Handelsblad het werk van Auke de Vries. De Vries is vooral bekend van zijn grote sculpturen in de openbare ruimte. Zijn werk is te vinden in heel Nederland en in steden als Barcelona, Berlijn, Bangkok en Parijs. Zo maakte hij in 1982 het iconische bijna tweehonderd meter lange 'Maasbeeld' bij de Rotterdamse Willemsbrug.

zolderatelier
Op de derde verdieping van het museum in Leeuwarden is een atelierachtige situatie gecreëerd. De bezoeker wordt vanaf de trap op de derde verdieping tot in de tentoonstelling verwelkomd door een speelse verzameling van de hangende dynamische werken. Deze vormgeving is geïnspireerd op het atelier van de kunstenaar in Den Haag. Deels uit ruimtegebrek hangt het plafond van De Vries’ zolderatelier vol met kleurrijke sculpturen.

vader en dochter
Een lange vitrine in de tentoonstelling is gevuld door de dochter van Auke de Vries. Grafisch ontwerper Esther de Vries maakte een selectie uit het persoonlijke beeldarchief van haar vader. Met persoonlijke quotes, schetsen, knipsels en foto’s worden de inspiratiebronnen uitgelegd en kijkt de bezoeker een inkijkje in het werkproces van de kunstenaar.

friese leger
In 2000 krijgt Friesland voor het eerst een echt leger. Kunstenaar Auke de Vries bedenkt het leger, samen met theatermaker Hilde Mulder, in het kader van de manifestatie Simmer 2000. Tijdens deze feestelijke zomerreünie van Friezen uit de hele wereld moet het leger de gerepatrieerde Friezen ‘beschermen’. Het leger krijgt veel publiciteit maar wordt niet door iedereen gewaardeerd. Op de eerste verdieping van het museum neemt het leger intrek in de tentoonstelling Friezen. Er zijn enkele kostuumdelen te zien, te midden van een selectie voorstudies.

gerrit bennerprijs
De GERRIT BENNERprijs is door de provincie Fryslân in leven geroepen om het beeldende kunstklimaat een impuls te geven. Met de prijs wil de provincie Fryslân de aandacht voor de beeldende kunst onder het publiek te vergroten. Het is de 8e keer dat de provincie Fryslân de GERRIT BENNERprijs voor de beeldende kunst toekent. De jury noemt Auke de Vries een belangrijke inspirator en voorbeeld voor jongere generaties kunstenaars binnen en buiten Fryslân.