fries museum presenteert nieuw werk neo matloga

Van 20 april tot en met 18 augustus 2019 is in het Fries Museum de tentoonstelling Neo Matloga: neo to love te zien. De collageschilderijen van Neo Matloga (Zuid-Afrika, 1993) draaien om liefde, intimiteit en het gezinsleven. Op grote doeken probeert Matloga missende elementen in de Westerse geschiedenis tot leven te wekken. Dit is zijn eerste museale solotentoonstelling.

Neo Matloga (Zuid-Afrika, 1993) woont en werkt in Amsterdam, waar hij een tweejarige residentie aan De Ateliers achter de rug heeft. In 2018 won hij de Koninklijke Prijs voor Vrije Schilderkunst. De jury noemde hem een verhalenverteller met lef. Begin dit jaar werd Matloga bovendien genomineerd voor de Volkskrant Beeldende Kunst Prijs 2019. Neo Matloga: neo to love in het Fries Museum laat nieuwe werken zien van de jonge kunstenaar. Zijn grootschalige collageschilderijen verbeelden huiselijke scenes uit zijn jeugd. In zwart, grijs en wit laat de jonge kunstenaar het gezinsleven na de Apartheid zien. Zijn intieme schilderijen, tekeningen en collages tonen mensen die samen eten, dansen of elkaar liefhebben in roerige tijden. Sociale uitingen die universeel zijn. Matloga plaatst dan ook vraagtekens bij de visie op wat normaal en exotisch is, een standaard die sterk beïnvloed is door de westerse beeldvorming.

Speciaal voor zijn tentoonstelling in het Fries Museum maakt hij nieuwe werken. Geïnspireerd door een bezoek aan Rembrandt & Saskia: Liefde in de Gouden Eeuw, de tentoonstelling die tot 27 maart 2019 te zien was in het museum in Leeuwarden, verdiepte hij zich in de thematiek van intimiteit in de 17de eeuw. Hij fantaseert met zijn nieuwe werken welke impact hij zou hebben als schilder in de tijden van Rembrandt.