fries museum eerder open

wegens grote belangstelling rembrandt & saskia

02 juli 2020

Het Fries Museum gaat vanaf vandaag een uur eerder open en is extra geopend op maandag 11 maart. Het museum besluit daartoe in verband met de grote belangstelling voor de tentoonstelling Rembrandt & Saskia: Liefde in de Gouden Eeuw. De nieuwe openingstijden, van dinsdag tot en met zondag van 10.00 tot 17.00 uur, gelden voor het hele museum en zijn van kracht tot en met het einde van de tentoonstelling op 17 maart. Aangeraden wordt om entreekaarten online te bestellen. Daarmee zijn bezoekers verzekerd van toegang op de gewenste dag en tijd.

Op 24 november opende in Leeuwarden de grote tentoonstelling Rembrandt & Saskia: Liefde in de Gouden Eeuw. Trouw gaf de tentoonstelling vijf sterren en De Telegraaf sprak van ‘een ontroerende tentoonstelling’. De expositie in het Fries Museum vormde de prelude op het themajaar Rembrandt en de Gouden Eeuw. In 2019 wordt het 350e sterfjaar van Rembrandt van Rijn geëerd met bijzondere tentoonstellingen in Museum De Lakenhal, het Fries Museum, het Mauritshuis, Museum Het Rembrandthuis en het Rijksmuseum.

tijdslots
Om bezoekers een optimale ervaring te kunnen bieden hanteert het Fries Museum tijdslots. De tijdslots gelden voor de gekozen aankomsttijd, niet voor de duur van het bezoek. Met hun kaartje hebben bezoekers bovendien toegang de rest van het museum, waar onder andere Éric Van Hove: Fenduq te zien is, en het Fries Verzetsmuseum.

tentoonstelling
Rembrandt van Rijn en Saskia Uylenburgh vormen de rode draad in een tentoonstelling over het societyhuwelijk in de 17de eeuw. Meer dan 250 objecten vertellen hoe lief en leed werden gedeeld. Daarbij is aandacht voor alle aspecten van de liefde, van de eerste hofmakerij en overdadige bruiloften tot de donkere kanten van het huwelijk zoals kindersterfte en overspel. Rembrandt & Saskia: Liefde in de Gouden Eeuw toont in totaal 23 werken van de Hollandse meester.

De tentoonstelling ‘Rembrandt & Saskia: Liefde in de Gouden Eeuw’ wordt mede mogelijk gemaakt door de Wassenbergh-Clarijs-Fontein Stichting, Gemeente Leeuwarden, Prins Bernhard Cultuurfonds, Stichting Het Nieuwe Stads Weeshuis, Ondernemersfonds Leeuwarden, de Rijksoverheid (de Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed heeft namens de Minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap een indemniteitsgarantie toegekend), Stichting Dorodarte, Siebolt Foundation en de Vrienden van het Fries Museum.

Het Fries Museum wordt mede gefinancierd door de Ir. Abe Bonnema Stichting, de Provincie Fryslân, het Samenwerkingsverband Noord-Nederland, EZ/Kompas, de BankGiro Loterij en Aegon.