escher op reis genomineerd

De tentoonstelling Escher op reis van het Fries Museum is genomineerd voor de Museumtijdschrift Tentoonstellingsprijs 2019. De tentoonstelling trok vorig jaar 256.450 bezoekers naar Leeuwarden. Daarmee was het de best bezochte tentoonstelling ooit voor het Fries Museum. Tot 1 oktober kan publiek via www.tentoonstellingsprijs.nl stemmen op de favoriet. Het winnende museum ontvangt een geldbedrag van € 10.000. Onder de stemmers verloot SRC Reizen een stedentrip voor twee personen naar Madrid, Rome of Florence.

Een vakjury heeft bepaald dat het Fries Museum in de top 10 staat van beste tentoonstellingen van het afgelopen seizoen. De jury bestond uit Adriana Esmeijer (directeur Prins Bernhard Cultuurfonds), Peter van Duinen (directeur Vrije Academie) en Marina de Vries (hoofdredacteur Museumtijdschrift). Andere genomineerden zijn Stedelijk Museum Amsterdam, Drents Museum, Teylers Museum, Museum het Valkhof, Centraal Museum, Museum Boijmans van Beuningen, Gemeentemuseum Den Haag, Van Gogh Museum en Museum de Pont. Stemmen kan eenmaal per e-mailadres vanaf 29 augustus tot 1 oktober. Op de Dag van de Tentoonstelling op vrijdag 18 oktober wordt de winnaar bekendgemaakt in Gemeentemuseum Den Haag.

escher op reis
Van 28 april tot en met 28 oktober 2018 haalde het Fries Museum M.C. Escher terug naar zijn geboortestad Leeuwarden. In Escher op reis volgde je zijn ontwikkeling van grafisch talent tot wereldberoemd kunstenaar. Met meer dan tachtig originele prenten, circa twintig tekeningen en diverse foto’s en voorwerpen trad je in de voetsporen van de reislustige graficus, die in Italië en Spanje inspiratie vond voor zijn bekendste werken. Via een audiotour, ingesproken door topacteur Pierre Bokma, konden bezoekers in de huid van de kunstenaar kruipen. Het innovatieve tentoonstellingsontwerp van XPEX Amsterdam versterkte de beleving van Eschers leven en werk. In de Escherstudio, nagebouwd naar voorbeeld van zijn werkplaats in Rome door art-director Leo Zandvliet, was het mogelijk een digitale houtsnede maken. Ook kunnen bezoekers daar een selfie maken met de bol waarin de studio gereflecteerd werd; een knipoog naar het topstuk Hand met spiegelende bol (1935).

ongekend succes
De tentoonstelling was vanaf het begin populair. Het museum was vrijwel elke dag uitverkocht en verruimde daarom meermaals de openingstijden. Om het succes van de tentoonstelling te vieren trakteerde het Fries Museum de 50.000ste, de 100.000ste, de 150.000ste en de 200.000ste bezoeker op een originele prent van M.C. Escher. Uit publieksonderzoek blijkt dat bezoekers de tentoonstelling met gemiddeld een 8,4 beoordeelden. NRC gaf de ‘prachtige expositie’ vijf sterren en noemde de tentoonstelling ‘adembenemend’ en ‘verbluffend mooi uitgelicht’. In de Leeuwarder Courant werd de ‘uitzonderlijke belichting’ eveneens bejubeld. BBC kroonde Escher op reis tot ‘het artistieke hoogtepunt van Culturele Hoofdstad’ en New Scientist sprak van een ‘fraaie, verhelderende en veelomvattende tentoonstelling die absoluut een bezoek waard is’.

museumtijdschrift tentoonstellingsprijs
De Museumtijdschrift Tentoonstellingsprijs is een jaarlijkse publieksverkiezing voor de beste tentoonstelling van het culturele jaar. De prijs is in 2018 gelanceerd ter gelegenheid van het 30-jarig jubileum van Museumtijdschrift, het grootste kunsttijdschrift van Nederland. In aanmerking komen tentoonstellingen die in de periode augustus 2018 t/m juli 2019 te zien waren in een Nederlands museum. De verkiezing is een samenwerking van Museumtijdschrift, het Prins Bernhard Cultuurfonds en de Vrije Academie.

De tentoonstelling ‘Escher op reis’ werd mede mogelijk gemaakt door hoofdsponsor ING, het Blockbusterfonds, het Mondriaan Fonds, de Gemeente Leeuwarden, St. Anthony Gasthuis, De Haan Advocaten & Notarissen, Leeuwarden-Fryslân Culturele Hoofdstad van Europa 2018, Aegon, Provinsje Fryslân en de BankGiro Loterij. Speciale dank gaat uit naar Mark Veldhuysen (M.C. Escher Stichting), Federico Guidiceandrea en Robin Lutz.

Het Fries Museum wordt mede gefinancierd door de Ir. Abe Bonnema Stichting, de Provincie Fryslân, het Samenwerkingsverband Noord-Nederland, EZ/Kompas, de BankGiro Loterij en Aegon.