documentaire fryske motor

De tentoonstelling Éric Van Hove: Fenduq en de Fryske Motor zijn nog tot en met 5 januari 2020 te zien in het Fries Museum in Leeuwarden.

De tentoonstelling Éric Van Hove: Fenduq wordt mede mogelijk gemaakt door Aegon, de Provincie Fryslân, de BankGiro Loterij, het Mondriaan Fonds (het publieke stimuleringsfonds voor beeldende kunst en cultureel erfgoed), het VSB fonds, Fonds 21, HAMOFA, Stichting Het Nieuwe Stads Weeshuis, M.A.O.C. Gravin van Bylandt Stichting, Vrienden van het Fries Museum, GLASMA en Beldi Country Club.

Aan de Fryske Motor werkten mee: Titus Stallmann (Hindelooper schilderwerk), Erno Korpershoek (Fries kerfsnijwerk), Rikus Oswald (keramiek; o.a. aardewerk en tinglazuur), Lies van Huet (keramiek), Sanne Bergsma en Theo van Halsema (zilver- en goudsmeden), Jilles en Hannes Scherjon (klompenmaken), Frank Kroondijk en Rolf Doderlein De Win (3D-printen), AbedelaaIi Arib en Mustapha el Moufdi (kopersmeden), Mohamed Ouahaddou (beensnijden), Mehdi Ghinati en Abdelkadere ´Dragon´ Hmidouch (houtbewerken), Abderrahim Boutkrout en Abdelghafour Boutkrout (houtsnijden), Mustafa Jaouale (kopersmeden), Abdeljalil Ait Boujmiâa (aluminiumgieten), Noureddine El Miraoui (afwerking), Abdelatif Boulaadam (monteur), Anders Wennerhag en Peter Kuchinke (glasblazen) en Wayan Lila (beensnijden).

Begin oktober werd in het Fries Museum het nieuwste kunstwerk van Éric Van Hove onthuld. Onder zijn leiding hebben veertig Friese, Marokkaanse, Zweedse en Indonesische ambachtsmensen ruim negen maanden aan Us Heit (Claas Jaguar OM422-V8) gewerkt. Alle 295 onderdelen van het motorblok van een veldhakselaar werden nagemaakt in uiteenlopende ambachten, van Marokkaans houtwerk tot Hindelooper schilderwerk en van Indonesisch snijwerk tot Zweeds glaswerk.

Hoe 'de Fryske Motor' tot stand kwam is te zien in de documentaire Hert & Siel van Omrop Fryslân. De film wordt vanaf 23 november in drie delen uitgezonden.

Deel 1
zaterdag 23 november 15.30 uur en zondag 24 november 13.00 uur NPO2,