de diepte in met aldith hunkar

duik mee met de schatgravers en smokkelaars van de maritieme zijderoute

Waarom moeten we zuinig zijn met scheepswrakken en de kostbare lading die soms al eeuwen op de bodem van de zee ligt? En hoe blijven deze gezonken schatten het best bewaard? Maritiem archeoloog Martijn Manders en conservator Eline van den Berg gaan met elkaar in gesprek in de allereerste editie van De diepte in, de nieuwste live talkshow van het Fries Museum en Keramiekmuseum Princessehof op zondag 13 oktober. Aldith Hunkar (bekend van Het Jeugdjournaal en het NOS journaal) presenteert de reeks.

De talkshow in Leeuwarden is gratis bij te wonen en zorgt voor vermaak en verdieping bij de tentoonstelling Gezonken Schatten: geheimen van de Maritieme Zijderoute van het Princessehof. Hier zijn tot en met 28 juni 2020 honderden keramieken schatten en andere voorwerpen te zien, afkomstig van acht scheepswrakken van over de hele wereld die tussen de negende en negentiende eeuw zijn vergaan op de Maritieme Zijderoute in Azië.

inhalig naar de bodem
Onder leiding van journalist en televisiepresentator Aldith Hunkar brengen gasten Martijn Manders (Rijksdienst voor Cultureel Erfgoed en Universiteit Leiden) en Eline van den berg (conservator bij het Princessehof) de verhalen bij de voorwerpen tot leven. Van de Arabieren die als plunderpioniers gretig toesloegen in China en op de terugweg met porselein en al vergingen, tot de ontploffing in de kruitkamer van het Nederlandse VOC-schip Witte Leeuw waarbij een zeer waardevolle lading naar de bodem van de oceaan zonk. En wat te denken van de tragische schipbreuk van de Tek Sing, het schip dat in 1822 op de rotsen sloeg en met 360.000 stuks porselein en 1600 Chinese immigranten ten onder ging?

opgetrokken wenkbrauwen
Niet iedereen mag zomaar duiken naar een scheepswrak. Lange tijd waren vooral commerciële duikbedrijven verantwoordelijk voor de berging van gezonken schepen; voor hen waren de scheepswrakken een goudmijn. Niettemin scherpte Nederland de regels voor onderwaterarcheologie aan nadat een keramiekveiling uit twee scheepswrakken in de jaren ‘80 miljoenen guldens maar (te) weinig historische waarde opleverde. Aan de hand van de recente en bijzondere opgraving van VOC-schip De Rooswijk voor de Engelse kust, legt Manders uit waarom een zorgvuldige onderwaterarcheologie zo belangrijk is – en waarom haast geboden is.

nog verder de diepte in
De talkshow vindt plaats op zondag 13 oktober in Keramiekmuseum Princessehof, van 15.00 tot 16.00 uur. Inloop vanaf 14.30 uur. Het programma is voor iedereen gratis toegankelijk. De diepte in is een samenwerking tussen het Fries Museum en Keramiekmuseum Princessehof en onderdeel van een driedelige programmaserie met uiteenlopende gasten. Na deze eerste editie volgen nog twee talkshows: over Wij Vikingen (te zien in het Fries Museum van 19 oktober 2019 tot en met 15 maart 2020) en 75 Jaar Vrijheid (te zien in het Fries Museum van 11 april tot en met 6 september 2020).