bries#2

ontdek de ware betekenis van thuis

Een middag hedendaagse kunstenaars ontmoeten en direct meer ontdekken over de achterliggende thematiek van hun werk? Wegens succes krijgt Bries een tweede editie. In samenwerking met het Fries Museum organiseert Kunstinitiatief VHDG (Voorheen De Gemeente) zaterdag 17 augustus een kunstenaarsgesprek met Ron Amir (Israël, 1975), Neo Matloga (Zuid-Afrika, 1993) en Astrid Nobel (Nederland, 1983). Onder leiding van Michiel van Nieuwkerk ontdek je deze editie de ware betekenis van thuis.

Een nieuw podium voor dialoog voor en over de hedendaagse kunst in Friesland. Een frisse bries die de nodige verdieping verzorgt. Kunstinitiatief VHDG (Voorheen De Gemeente) en het Fries Museum slaan de handen ineen om te zorgen voor dialoog, discussie en inspiratie. Ook bevraagt Bries de gevoelige kwesties. Wie zijn de kunstenaars die actief zijn in de hedendaagse Friese kunstwereld? Wat maken ze, waar houden ze zich mee bezig en hoe profileren Friese kunstenaars ten opzichte van de nationale en internationale kunstwereld? Bries gaat tijdens meerdere edities in op deze vraagstukken en nodigt hier prikkelende kunstenaars en gespreksleiders bij uit.

matloga, nobel, amir
Bries#2 vindt plaats in het laatste weekend van de tentoonstelling Neo Matloga: neo to love in het Fries Museum. De collageschilderijen van Neo Matloga draaien om liefde, intimiteit en het gezinsleven. Op grote doeken zijn huiselijke scenes uit zijn jeugd in het Zuid-Afrika van na de apartheid verbeeld. Kunstenaars Astrid Nobel en Ron Amir delen de interesse voor hoe mensen met elkaar en hun omgeving omgaan. Alle drie kunstenaars laten zich inspireren door de plek waar ze opgroeiden. Een belangrijk onderwerp in Astrid Nobels werk is het waddengebied, waar zij opgroeide, in het bijzonder Ameland. Een gebied dat bedreigd wordt door de stijgende zeespiegel en gaswinning. Ron Amir, geboren in Israël, reisde via Rome naar Nederland. Amir is gefascineerd door onthechting, bezorgd hoe we losgeraakt zijn van onze basis.

gesprek, discussie en vragen
In bezoekerscentrum Obe gaan de drie kunstenaars met elkaar in gesprek. Interviewer en zelf beeldend kunstenaar Michiel van Nieuwkerk neemt je mee naar de basis: thuis. Wat betekent dat woord voor de kunstenaars? Is het geografisch, waar je familie is of zijn het geuren of vormen? Ron Amir, Neo Matloga en Astrid Nobel zoeken naar antwoorden. Het publiek kan vragen stellen en meedoen met het gesprek. Alleen luisteren mag natuurlijk ook. Aansluitend zijn er drankjes en hapjes. Bries is gratis bij te wonen op zaterdag 17 augustus van 15.00 tot 17.00 uur in Obe. Het bezoekerscentrum van Lân fan taal bevindt zich op het Oldehoofsterkerkhof in Leeuwarden. De voertaal is Engels.