aankoop tekening alma-tadema

te zien in de tentoonstelling verzameld werk

02 juli 2020

Het Fries Museum in Leeuwarden heeft een tekening van Sir Lawrence Alma-Tadema gekocht. Het gaat hoogstwaarschijnlijk om een portret van zijn nicht Sientje Tadema. Het werk werd aangeboden aan het museum door iemand die het op de rommelmarkt in Brussel vond. De tekening is vanaf 20 april te zien in de tentoonstelling Verzameld werk: de rijke collectie van Friesland.

De aanbieder uit Antwerpen ontdekte de tekening van de 19de eeuwse schilder op de beroemde oude markt aan het Vossenplein in Brussel. Hij vroeg het Fries Museum vervolgens of er interesse was het werk van hem te kopen. Conservator oude kunst Marlies Stoter onderzocht het werk en herkende de hand van de meester aan de combinatie van zeer verfijnde lijntjes en sterk aangezette potloodlijnen in de donkere partijen van de tekening. Het werk is toegevoegd aan de collectie, waar Alma-Tadema goed vertegenwoordigd is met 18 schilderijen en zo’n 90 werken op papier.

Portret door Sir Lawrence Alma-Tadema, 1857. Collectie Fries Museum, Leeuwarden. Foto door Fabian Samidjono

sir lawrence alma-tadema
Alma-Tadema wordt in 1836 geboren als de Friese Lourens. Na zijn opleiding aan de kunstacademie in Antwerpen vertrekt hij naar Londen, waar hij zich laat naturaliseren en zichzelf Lawrence gaat noemen. Al snel wordt hij ontdekt door het grote publiek en zijn roem is ongekend, zeker in Engeland en Amerika. De kunstenaar is vooral bekend vanwege zijn geliefde voorstellingen van de klassieke oudheid. Een tentoonstelling over Alma-Tadema in het Fries Museum in 2016 was met 158.000 bezoekers een daverend succes. Zijn talenten als portretschilder zijn tot nu toe niet zo belicht.

portret
In de periode waarin Alma-Tadema studeert aan de Academie van Antwerpen, tekent en schildert hij regelmatig portretten van mensen uit zijn naaste omgeving. Dit portret, ondertekend met L. Tadema, is hoogstwaarschijnlijk van zijn nicht Sientje Tadema, waar hij muziekles van krijgt. Het Fries Museum bezit een grote groep tekeningen uit de vroegste jeugd van Alma-Tadema en enkele portrettekeningen van familieleden en potloodschetsen voor zijn schilderijen uit zijn Londense periode. Het aangekochte portret past qua sfeer en stijl bij het groepsportret van Alma-Tadema’s familie in Leeuwarden.

verzameld werk
Na een papierrestauratie is het werk toegevoegd aan de tentoonstelling Verzameld werk: de rijke collectie van Friesland, die op 20 april opent in het Fries Museum. Met de tentoonstelling laat het museum zien hoe het kunstwerken en voorwerpen koopt, krijgt, (uit)leent, restaureert en er soms afscheid van moet nemen. Bezoekers ontdekken dat het museum al bijna 150 jaar de verhalen van Friesland verzamelt én hoezeer deze verzameling in beweging is.

De tentoonstelling Verzameld werk wordt mede mogelijk gemaakt door Vereniging Rembrandt, het Mondriaan Fonds, de BankGiro Loterij, de Ottema-Kingma Stichting, de Wassenbergh-Clarijs-Fontein Stichting en de Vrienden van het Fries Museum.

Het Fries Museum wordt mede gefinancierd door de Ir. Abe Bonnema Stichting, de Provincie Fryslân, het Samenwerkingsverband Noord-Nederland, EZ/Kompas, de BankGiro Loterij en Aegon.