1.000.000 bezoekers

02 juli 2020

Het Fries Museum in Leeuwarden heeft zijn miljoenste bezoeker ontvangen sinds de heropening op 13 september 2013. Klaus en Maria Effing uit Münster liepen vandaag samen met hun zoon en schoondochter nietsvermoedend het museum binnen om tot hun grote verbazing feestelijk te worden onthaald door museumdirecteur Kris Callens en de Commissaris van de Koning in Friesland Arno Brok. De familie werd in het zonnetje gezet en ontving een grote bos bloemen en een weekendarrangement bij vijfsterrenhotel Landgoed Lauswolt in Beetsterzwaag.

De familie Effing was stomverbaasd: “We waren in Zwolle al gewaarschuwd dat het druk kon zijn in het Fries Museum. Fantastisch dat we nu de miljoenste bezoeker zijn!” Directeur Kris Callens kijkt tevreden terug op de afgelopen periode: “Om eerlijk te zijn hadden we dit moment bijna gemist omdat het veel eerder komt dan aanvankelijk gedacht, dus ik ben natuurlijk zo trots als een pauw.”

nieuwbouw
In 2001 vormde het legaat van Abe Bonnema aanleiding voor de bouw van het huidige onderkomen van het museum. De Friese architect liet bij zijn dood in dat jaar een bedrag van 18 miljoen euro na voor een nieuw te bouwen Fries Museum. Het museumgebouw is ontworpen door Hubert-Jan Henket van Bierman Henket architecten.

Museumdirecteur Kris Callens en de Commissaris van de Koning in Friesland Arno Brok verwelkomen de familie Effing als miljoenste bezoeker. Foto: Marieke Balk

succes
waar in het oude gebouw het Fries Museum zo’n 50.000 bezoekers per jaar trok is dat aantal de afgelopen jaren sterk toegenomen. Vooral druk bezochte tentoonstellingen als Escher op Reis, Alma-Tadema, klassieke verleiding en Rembrandt & Saskia: Liefde in de Gouden Eeuw bleken grote publiekstrekkers. In 2018 was Leeuwarden-Fryslân Culturele Hoofdstad van Europa en wist het museum in totaal 350.000 bezoekers te trekken. Sinds de heropening won het museum bovendien de BankGiro Loterij Museumprijs 2015, de Turing Toekenning en de Global Fine Arts Award.

slieker
Vanaf 2013 is ook Slieker Film gevestigd in het pand aan het Wilhelminaplein. In het nieuwe onderkomen trok het filmtheater in totaal 327.377 bezoekers met hun reguliere programmering en het Noordelijk Film Festival dat dit jaar voor de veertigste keer georganiseerd wordt.

Het Fries Museum wordt mede gefinancierd door de Ir. Abe Bonnema Stichting, de Provincie Fryslân, het Samenwerkingsverband Noord-Nederland, EZ/Kompas, de BankGiro Loterij en Aegon.