streetart op fries museum

In 2019 zal het mural-art festival Writer’s Block plaatsvinden in Leeuwarden. Dat er hier een dergelijk festival plaatsvindt is bijzonder, net als de grote namen die er voor het festival zijn aangetrokken. Op verschillende plekken in Leeuwarden wordt al zichtbaar hoe de grote muurschilderingen het straatbeeld in Leeuwarden veranderen. Zo is er op de schuifdeuren naast het Fries Museum sinds eind oktober de muurschildering Hoekje van streetartist TWOONE zichtbaar.

1

Hiroyasu Tsuri, beter bekend als TWOONE, is een opkomend talent in de streetart. Hij is afkomstig uit Yokohama (Japan), maar reist momenteel vanuit Berlijn de wereld over met zijn kunst. Hij staat bekend om werken waarin hij mensenlichamen met dierenhoofden combineert. Dat hij daarbij constant op zoek is naar nieuwe middelen en technieken, zorgt ervoor dat ieder werk uniek is.

Zijn werk op de zijdeuren van het Fries Museum is getiteld Hoekje, naar de naam van de bar waar hij tijdens zijn eerste dag in Leeuwarden terecht kwam. Voor het werk heeft TWOONE zich laten inspireren door de stad, de zilvermeeuwen en wilde bloemen langs de weg. Om dit werk aan te brengen heeft de streetartist gebruikgemaakt van een hogedrukreiniger en een verfroller op een verlengstuk.

Naast deze schildering zijn er ook graffitiwerken van andere streetartists te zien, bijvoorbeeld in de Lange Marktstraat en in de Haniasteeg. De komende maanden zullen dit er steeds meer worden, om Leeuwarden, de Culturele Hoofdstad van Europa 2018, nog wat extra kleur te geven.