publicatie bij escher op reis

fries museum brengt rijk geïllustreerd escherboek uit

Bij de grootschalige tentoonstelling Escher op reis verschijnt een tweetalige publicatie in het Nederlands en Engels. Net als in de tentoonstelling volg je in het boek de reizen van de wereldberoemde graficus M.C. Escher, die een bepalende invloed hadden op zijn persoonlijke en artistieke ontwikkeling. De catalogus bevat alle prenten die vanaf 28 april te zien zijn in Escher op reis en kost 29,95 euro. Het boek wordt uitgegeven door het Fries Museum in samenwerking met de M.C. Escher Stichting, Maurits S.r.l. en WBOOKS.

In Escher op reis treden bezoekers in de voetsporen van de reislustige M.C. Escher. Het gelijknamige boek voert lezers mee van zijn geboortestad Leeuwarden naar de Zuid-Europese landschappen waar de kunstenaar zo van hield. In de bijna 200 pagina’s tellende publicatie worden de deuren geopend naar Eschers verbeeldingskracht. Ze bevat een bijdrage van Escherverzamelaar Federico Giudiceandrea, gevolgd door een overzicht van alle prenten uit de tentoonstelling met korte toelichtingen, een beknopte biografie en een bibliografie.

escher op reis

Maurits Cornelis Escher (1898-1972) zag het levenslicht in het voormalige paleis van Maria-Louise van Hessen-Kassel in Leeuwarden, waar sinds 1917 Keramiekmuseum Princessehof gevestigd is. Na zijn studie aan de School voor Bouwkunde en Sierende Kunsten in Haarlem trok Escher de wijde wereld in. Vooral in Italië raakte hij geïnspireerd, niet zozeer door de klassieken uit de kunstgeschiedenis maar door de betoverende omgeving waarin hij zich onderweg bevond. Ook het aanzicht van nachtelijk Rome trof hem. Zijn verbeelding van Atrani aan de Amalfikust speelde jaren later een sleutelrol in de bekende houtsnede Metamorphose II (1940). In Italië, waar Escher van 1923 tot 1935 woonde, beleefde de graficus gelukkige en productieve jaren.

inspirerend italië

Het zijn vooral de prenten uit Eschers Italiaanse periode waar technisch ingenieur Federico Giudiceandrea door geraakt wordt. De verzamelaar bezit een van Europa’s grootste privécollecties Escherprenten. Zijn eerste prent, Relativiteit (1953), kocht hij in de jaren negentig van de vorige eeuw. Eschers Italiaanse voorstellingen brengen hem terug naar de plaatsen die hij kent uit zijn jeugd en van zijn familie. In zijn artikel gaat Giudiceandrea dan ook voornamelijk in op de inspiratie die M.C. Escher uit Italië haalde en waar hij nog jarenlang uit zou putten. De werken die hij hier maakte bleken de opmaat naar het spel met de werkelijkheid dat we zo goed kennen van zijn late werk.

De tentoonstelling ‘Escher op reis’ wordt mede mogelijk gemaakt door hoofdsponsor ING, het Blockbusterfonds, het Mondriaan Fonds, de Gemeente Leeuwarden, St. Anthony Gasthuis, De Haan Advocaten & Notarissen, Leeuwarden-Fryslân Culturele Hoofdstad van Europa 2018, Aegon, Provinsje Fryslân en de BankGiro Loterij.

Het Fries Museum wordt mede gefinancierd door de Ir. Abe Bonnema Stichting, de Provincie Fryslân, het Samenwerkingsverband Noord-Nederland, EZ/Kompas, de BankGiro Loterij en Aegon.