originele escher ligt klaar voor 100.000ste bezoeker in fries museum

29 juni 2020

Amper elf weken na de opening van Escher op reis verwacht het Fries Museum volgende week de 100.000ste bezoeker. Om deze mijlpaal te vieren doet het museum in Leeuwarden de gelukkige bezoeker een originele prent van Maurits Cornelis Escher cadeau. Om welk werk het gaat, blijft nog een verrassing.

Op 28 april opende Escher op reis in het Fries Museum. Met de overweldigende bezoekersaantallen en internationale media-aandacht is de tentoonstelling een ongekend succes. Dat de tentoonstelling de magische grens van 100.000 bezoekers bereikt in minder dan drie maanden tijd overtreft alle verwachtingen. Omdat de tentoonstelling regelmatig uitverkocht raakt, raadt het museum aan om entreekaarten vooraf online te bestellen. Daarmee zijn bezoekers verzekerd van toegang op de gewenste dag en tijd. Escher op reisis nog te zien tot en met 28 oktober.

op maandag open

escher op reis

De tentoonstelling ‘Escher op reis’ wordt mede mogelijk gemaakt door hoofdsponsor ING, het Blockbusterfonds, het Mondriaan Fonds, de Gemeente Leeuwarden, St. Anthony Gasthuis, De Haan Advocaten & Notarissen, Leeuwarden-Fryslân Culturele Hoofdstad van Europa 2018, Aegon, Provinsje Fryslân en de BankGiro Loterij.

Het Fries Museum wordt mede gefinancierd door de Ir. Abe Bonnema Stichting, de Provincie Fryslân, het Samenwerkingsverband Noord-Nederland, EZ/Kompas, de BankGiro Loterij en Aegon.

ruimere openingstijden

In verband met de aanhoudende belangstelling voor de Eschertentoonstelling heeft het Fries Museum al tweemaal de openingstijden verruimd. Het museum is in de maanden juli en augustus ook op maandag open van 13.00 tot 17.00 uur (met uitzondering van maandag 30 juli). Van dinsdag tot en met zondag is het museum geopend van 10.00 tot 17.00 uur. Omdat de tentoonstelling regelmatig uitverkocht raakt, adviseert het museum om via de website online tickets te kopen, ook als men in het bezit is van een Museumkaart.

tentoonstelling

Het Fries Museum haalt M.C. Escher terug naar zijn geboortestad Leeuwarden. In Escher op reis volg je zijn ontwikkeling van grafisch talent tot wereldberoemd kunstenaar. Met meer dan tachtig originele prenten, circa twintig tekeningen en diverse foto’s en voorwerpen treed je in de voetsporen van de reislustige graficus. De reis begint in het grauwe platte Nederland en voert je mee naar de zon en de bergen van de Méditerranée. Eschers reislust blijkt bepalend voor zijn artistieke ontwikkeling. De schetsen die hij in Italië en Spanje maakte, zijn de inspiratie voor de topstukken waarin hij jaren later de werkelijkheid naar zijn hand zette. De tentoonstelling eindigt met deze iconische werken die Escher zo bekend en geliefd maken.

in de voetsporen van escher

Het innovatieve tentoonstellingsontwerp van XPEX Amsterdam versterkt de beleving van Eschers leven en werk. Zo kunnen bezoekers in de populaire Escherstudio, nagebouwd naar voorbeeld van zijn werkplaats in Rome door art-director Leo Zandvliet, een digitale houtsnede maken. Ook kunnen bezoekers daar een selfie maken met de bol waarin de studio gereflecteerd wordt; een knipoog naar het topstuk Hand met spiegelende bol (1935). Al meer dan 18.000 bezoekers deden dat.
Om echt in de huid van Escher te kruipen biedt het museum een audiotour aan. Jarenlang deed de kunstenaar via brieven en dagboeken verslag van zijn avonturen onderweg. In de audiotour komt de meester zelf aan het woord, vertolkt door topacteur Pierre Bokma en in het Engels door regisseur Peter Greenaway. De audiotour is voor €1,50 te huur bij de kassa.

activiteiten

Bij de tentoonstelling wordt ook een uitgebreid activiteitenprogramma aangeboden, zoals verschillende verdiepende lezingen en kunstworkshops waarin bezoekers aan de slag gaan met de grafische technieken die Escher hanteerde.