nieuwe directeur mondriaan fonds

Eelco van der Lingen, curator moderne en hedendaagse kunst bij het Fries Museum, wordt per 1 maart 2019 de nieuwe directeur van het Mondriaan Fonds. Onder zijn hoede heeft het Fries Museum zich in de afgelopen jaren geprofileerd als nationaal podium voor toonaangevende hedendaagse beeldende kunst.

Het Fries Museum is trots dat Van der Lingen deze topfunctie bij het Mondriaan Fonds gaat vervullen. ‘Wij zijn Eelco dankbaar voor de grote bijdrage aan ons museum en aan de beeldende kunst in Friesland de voorbije jaren. We wensen hem veel succes met zijn nieuwe rol en hebben het volste vertrouwen dat hij als teamspeler bakens gaat verzetten’, aldus directeur Kris Callens.

tentoonstellingen

Sinds zijn aantreden in april 2017 maakte Van der Lingen diverse tentoonstellingen, die lovende reacties oogstten bij pers en publiek. Tijdens het Culturele Hoofdstadjaar 2018 maakte de curator de grote tentoonstelling Phantom Limb: Art beyond Escher, een hedendaagse uitbreiding op de kaskraker Escher op reis. In deze tentoonstelling, nog tot en met 6 januari 2019 te zien, nemen tien internationale kunstenaars bezoekers mee naar een wereld waarin niets is wat het lijkt. Hij ontwikkelde tevens scherpe presentaties van onder meer Lennart Lahuis, Anne de Vries en Feiko Beckers. Van der Lingen werkt op dit moment aan de grote overzichtstentoonstelling Éric Van Hove: Fenduq, die op 2 februari 2019 opent. Ook exposities van Neo Matloga, Constant Dullaart en Taus Makhacheva, die in 2019 en 2020 te zien zijn, werden door Van der Lingen voorgesteld.

mondriaan fonds

Het Mondriaan Fonds is het publieke stimuleringsfonds voor beeldende kunst en cultureel erfgoed. Namens de Nederlandse burger en in opdracht van het Ministerie van OCW draagt het fonds bij aan bijzondere projecten van beeldend kunstenaars, bemiddelaars, musea en andere erfgoedinstellingen, presentatie-instellingen, archieven, galeries en opdrachtgevers in binnen- en buitenland op die plekken waar de markt dit (nog) niet doet.