mata hari tentoonstelling succesvol

Het Fries Museum heeft maar liefst 92.781 bezoekers getrokken met Mata Hari: de mythe en het meisje. Het was daarmee een van de meest succesvolle tentoonstellingen in de geschiedenis van het museum. De relatief jonge bezoekers waren erg enthousiast over de theatrale presentatie en ook in de (internationale) pers kreeg de expositie veel aandacht. Ruim 35.000 mensen kwamen speciaal voor de tentoonstelling naar Friesland, zij gaven meer dan 3 miljoen euro uit in de regio. Het museum maakt zich nu op voor de opening van de tentoonstelling Escher op reis, vanaf 28 april 2018 te zien in Leeuwarden.

Precies honderd jaar na haar dood presenteerde het Fries Museum de grootste Mata Hari-tentoonstelling ooit. Voor het eerst werd het volledige levensverhaal van Margaretha Geertruida Zelle verteld. Het meisje uit Leeuwarden groeide aan het begin van de vorige eeuw uit tot de wereldberoemde danseres Mata Hari. Aan het eind van de Eerste Wereldoorlog werd ze door de Franse dienst opgepakt en geëxecuteerd op verdenking van spionage. Meer dan honderd bruiklenen uit binnen- en buitenland kwamen speciaal voor de tentoonstelling naar Leeuwarden.

Museumdirecteur Kris Callens kijkt met een tevreden gevoel terug op de afgelopen maanden. “We hebben de lat hoog gelegd met onze doelstelling van 90.000 bezoekers. Het is fantastisch dat we dat aantal ruimschoots hebben gehaald. In 2015 trokken we ongeveer hetzelfde aantal bezoekers in een heel jaar.”

aandacht
De tentoonstelling kon op veel nationale en internationale aandacht rekenen. The New York Times, BBC, Financial Times en the Washington Post berichtten allemaal over de tentoonstelling. NRC gaf Mata Hari: de mythe en het meisje vier sterren terwijl The Guardian het een ‘fascinating exhibition’ noemde en The Daily Telegraph hem ‘fantastic’ vond. In totaal verschenen er 733 artikelen over de tentoonstelling in Nederlandse kranten en tijdschriften met een totale mediawaarde van €2.695.313. Museumtijdschrift nomineerde de tentoonstelling voor de titel van Tentoonstelling van het jaar 2017. De uitreiking van deze prijs vindt plaats op 20 april 2018.

bezoekers
Uit publieksonderzoek bleek dat bezoekers ook enthousiast waren. Het gemiddeld rapportcijfer dat ze gaven was een 8,1 en 89% zou de tentoonstelling aanbevelen. MetMata Hari: de mythe en het meisje trok het museum ook een jonger publiek dan gebruikelijk. Maar liefst 75% van de bezoekers was jonger dan 60 jaar. Voor net iets meer dan de helft van de bezoekers was het de eerste keer dat ze het Fries Museum bezochten.

economische impuls
39% van de bezoekers kwam speciaal voor de tentoonstelling naar Friesland. Zij gaven gemiddeld €86,- uit in de stad Leeuwarden en de provincie. Hiermee bezorgt het Fries Museum de lokale economie een impuls van ruim 3,1 miljoen euro. Bovendien bleef 10% van deze bezoekers gemiddeld 2,6 nachten slapen. Zo zorgde het museum voor meer dan 9.000 overnachtingen in de omgeving.

educatie
Meer dan 6500 leerlingen en docenten uit het voortgezet onderwijs, mbo en hbo hebben het museum bezocht binnen het speciaal ontwikkelde onderwijsprogramma. Via een door het museum ontworpen webapp werden scholieren en studenten in de tentoonstelling uitgedaagd de keuzes van Mata Hari te onderzoeken. Daarnaast organiseerde het museum samen met D’Drive een onderwijsevenement waarbij studenten met onder andere met dans, theater, film en muziek hun eigen versie van Mata Hari presenteerden.

De tentoonstelling Mata Hari, de mythe en het meisje is onderdeel van Leeuwarden-Fryslân Culturele Hoofdstad van Europa 2018 en wordt mede mogelijk gemaakt door Provinsje Fryslân, Vrienden Fries Museum, VSBfonds, Stichting Het Nieuwe Stads Weeshuis, Fonds Bolsward-Dronrijp 1993, Stichting Siebolt Foundation, Stichting Juckema-Sideriusfonds en Boelstra Olivier Stichting.

Het Fries Museum wordt mede gefinancierd door de Ir. Abe Bonnema Stichting, de Provincie Fryslân, het Samenwerkingsverband Noord-Nederland, EZ/Kompas, de BankGiro Loterij en Aegon.